Search

Επιτροπή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών

Βουλή των Ελλήνων

Κατηγορία : Αποφάσεις

Απόφαση ΕΕΠΠ 8/2021

          Αριθμός Απόφασης:    8/2021   

 

Η       Επιτροπή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών

της Βουλής των Ελλήνων

(άρθρου 149 παρ. 3 του Κανονισμού της Βουλής, Μέρος Β΄, Α΄51/1997)

 

Συνεδρίασε στις  17 Σεπτεμβρίου 2021  και ώρα 1.00 μ.μ. στην Αθήνα (Β.Σοφίας 11, Μέγαρο Αρβανίτη)  με Πρόεδρο την Ζαφειρία Γιαλελή, Πρόεδρο Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων και τους Νικόλαο-Δημήτριο Πουλάκο, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Εισηγητή) και Ανδρέα  Κούνδουρο, Ειδικό Επιστημονικό Συνεργάτη του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής και Προϊστάμενο του Τμήματος Ευρωπαϊκών Μελετών της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, τακτικά μέλη της.  Γραμματέας, ο   νομικός συνεργάτης του Τμήματος Νομικής Υποστήριξης Υπηρεσιών της Βουλής των Ελλήνων Λεωνίδας Ερωτοκρίτου.

 

 Για να αποφασίσει σχετικά με την από 16.8.2021 προσφυγή,

 

της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «…», που εδρεύει στην … (οδός … αρ. …)

 

κατά της απόφασης με αρ. 721/4-8-2021 του Συντονιστή της Υπηρεσίας Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (Υ.Ε.Ε.Π.) της Βουλής των Ελλήνων

 

και κατά της παρεμβαίνουσας εταιρείας με την επωνυμία «….», που εδρεύει στην … ( … αρ. … – …).

1. Με την 1/2021 διακήρυξη της Υπηρεσίας Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (Υ.Ε.Ε.Π.) της Βουλής των Ελλήνων, ως αναθέτουσας αρχής, που δημοσιεύθηκε στις 16.4.2021 στην Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκηρύχθηκε διεθνής ανοικτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου για το υποέργο με τίτλο «Ολοκληρωμένη Ψηφιακή Διαχείριση Υλικού» της πράξης «Ψηφιοποίηση τεκμηρίων της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων», με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής και προϋπολογισθείσα δαπάνη 1.927.587,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Στο Παράρτημα Ι της διακήρυξης περιγράφεται αναλυτικώς το αντικείμενο της σύμβασης, που συνίσταται στη δημιουργία ενός ενιαίου περιβάλλοντος ψηφιοποίησης, τεκμηρίωσης, διαχείρισης και προβολής του πολιτιστικού αποθέματος της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων και παρατίθενται αναλυτικώς σε πίνακες οι κατηγορίες υλικού προς ψηφιοποίηση, επεξεργασία / τεκμηρίωση (πίνακας 1) και ψηφιοποιημένου υλικού προς επεξεργασία (πίνακας 2). Στο διαγωνισμό αυτό, μετά και την  411/25.5.2021 απόφαση του Συντονιστή της Υ.Ε.Ε.Π., με την οποία μετατέθηκε η ημερομηνία ηλεκτρονικής αποσφράγισης προσφορών για τις 16.6.2021, υποβλήθηκαν  τρείς προσφορές και μετά την ηλεκτρονική αποσφράγιση τους και τον έλεγχο των δικαιολογητικών συμμετοχής εισηγήθηκε η Επιτροπή Διαγωνισμού την αποδοχή των προσφορών της προσφεύγουσας και της παρεμβαίνουσας (σχ. Πρακτικό 1α/4-8-2021 της Επιτροπής Διαγωνισμού). Στη συνέχεια, με την ήδη  προσβαλλόμενη απόφαση του Συντονιστή της Ε.Ε.Ε.Π. εγκρίθηκε το ως άνω Πρακτικό. 

2. Με την υπό κρίση προδικαστική προσφυγή, που κατατέθηκε μέσω Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ. στις 16.8.2021 και για την άσκησή της καταβλήθηκε παράβολο ποσού 9.638 ευρώ (εκτιμώμενη αξία 1.927.587 ευρώ Χ 0,50%), ζητείται εμπροθέσμως και εν γένει παραδεκτώς η ακύρωση της 721/4-8-2021 απόφασης του Συντονιστή της Υ.Ε.Ε.Π., κατά το μέρος που έκανε αποδεκτή την προσφορά της εταιρείας «….». Η τελευταία αυτή εταιρεία με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς, με την από 27.8.2021 παρέμβασή της, επιδιώκει τη διατήρηση της ισχύος της προσβαλλόμενης απόφασης.

3. Ο  ν. 4412/2016, οι διατάξεις του οποίου εφαρμόζονται στον κρίσιμο διαγωνισμό, όπως ίσχυαν κατά τον χρόνο δημοσίευσης της ως άνω διακήρυξης, προβλέπει στο άρθρο 71 (γενικές αρχές άρθρο 56 Οδηγίας 2014/24/ΕΕ), όσον αφορά την επιλογή των συμμετεχόντων και ανάθεση δημόσιων συμβάσεων υπηρεσιών τα εξής: «Οι συμβάσεις ανατίθενται βάσει των κριτηρίων που καθορίζονται στα άρθρα 86 έως 89 εφόσον η αναθέτουσα αρχή έχει επαληθεύσει σύμφωνα με τα άρθρα 79 έως 81, ότι πληρούνται όλες οι κατωτέρω προϋποθέσεις: α) η προσφορά συνάδει με τις απαιτήσεις, τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια που προβλέπονται στην προκήρυξη σύμβασης ... β) η προσφορά προέρχεται από προσφέροντα ο οποίος δεν αποκλείεται από τη συμμετοχή δυνάμει των άρθρων 73 και 74 και πληροί τα κριτήρια επιλογής που καθορίζονται από την αναθέτουσα αρχή, σύμφωνα με τα άρθρα 75 έως 77, και, κατά περίπτωση, τους κανόνες αμεροληψίας που αναφέρονται στο άρθρο 84...» και στο άρθρο 75 (Κριτήρια επιλογής, άρθρ.58 της Οδηγίας) «1. Τα κριτήρια επιλογής μπορεί να αφορούν: α) την καταλληλότητα για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας, β) την οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια, γ) την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα. Οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να επιβάλλουν στους οικονομικούς φορείς ως απαιτήσεις συμμετοχής μόνο τα κριτήρια που αναφέρονται στις παραγράφους 2, 3 και 4…2...3... 4. Όσον αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα, οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να επιβάλλουν απαιτήσεις που να εξασφαλίζουν ότι οι οικονομικοί φορείς διαθέτουν τους αναγκαίους ανθρώπινους και τεχνικούς πόρους και την εμπειρία για να εκτελέσουν τη σύμβαση σε κατάλληλο επίπεδο ποιότητας. Οι αναθέτουσες αρχές μπορεί να απαιτούν ειδικότερα από τους οικονομικούς φορείς να διαθέτουν ικανοποιητικό επίπεδο εμπειρίας, αποδεικνυόμενο με κατάλληλες συστάσεις από συμβάσεις που έχουν εκτελεστεί στο παρελθόν.....5. Οι αναθέτουσες αρχές αναφέρουν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις συμμετοχής που μπορεί να εκφράζονται ως ελάχιστα επίπεδα ικανότητας, καθώς και τα κατάλληλα αποδεικτικά μέσα, στην προκήρυξη της σύμβασης ή στην πρόσκληση επιβεβαίωσης ενδιαφέροντος». Στο άρθρο δε 79 του ιδίου νόμου (Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης, άρθρο 59 της Οδηγίας 2014/23/ΕΕ) ορίζεται ότι «κατά την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής ή κατά την υποβολή προσφορών στις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων, ... οι αναθέτουσες αρχές δέχονται το Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (ΕΕΕΣ), το οποίο ισοδυναμεί με ενημερωμένη υπεύθυνη δήλωση με τις συνέπειες του ν.1599/1986 (Α’ 75) ως προκαταρκτική απόδειξη προς αντικατάσταση των πιστοποιητικών που εκδίδουν δημόσιες αρχές ή τρίτα μέρη επιβεβαιώνοντας ότι ο εν λόγω οικονομικός φορέας πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α) δεν βρίσκεται σε μία από τις καταστάσεις των άρθρων 73, περί λόγων αποκλεισμού, και 74, περί αποκλεισμού οικονομικού φορέα... για τις οποίες οι οικονομικοί φορείς αποκλείονται ή μπορούν να αποκλεισθούν β) πληροί τα σχετικά κριτήρια επιλογής, τα οποία έχουν καθορισθεί σύμφωνα με τα άρθρα 75, 76 και 77... Όταν ο οικονομικός φορέας στηρίζεται στις ικανότητες άλλων φορέων, σύμφωνα με το άρθρο 78, το ΕΕΕΣ περιέχει επίσης τις ίδιες πληροφορίες για τους φορείς αυτούς. Το ΕΕΕΣ αποτελείται από επίσημη δήλωση του οικονομικού φορέα ότι ο σχετικός λόγος αποκλεισμού δεν ισχύει και/ή ότι πληρούται το σχετικό κριτήριο επιλογής και παρέχει τις κατάλληλες πληροφορίες, όπως απαιτείται από την αναθέτουσα αρχή...». Κατά την έννοια των πιο πάνω διατάξεων, που πρέπει να ερμηνεύονται σύμφωνα με τις αρχές της διαφάνειας, ίσης μεταχείρισης και αναλογικότητας, οι αναθέτουσες αρχές περιορίζουν τις απαιτήσεις συμμετοχής σε εκείνες που είναι απαραίτητες ώστε να διασφαλίζεται ότι ο υποψήφιος οικονομικός φορέας διαθέτει τις εκ του νόμου απαιτούμενες προϋποθέσεις, τις χρηματοοικονομικές δυνατότητες, καθώς και τις τεχνικές και επαγγελματικές ικανότητες για την εκτέλεση της υπό ανάθεση σύμβασης. Με βάση δε τις αρχές αυτές τα ελάχιστα επίπεδα οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, καθώς και τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας που απαιτούνται για συγκεκριμένη σύμβαση πρέπει να είναι συνδεδεμένα και ανάλογα προς το αντικείμενο της σύμβασης, ενώ τα κριτήρια «ποιοτικής επιλογής» και τα κριτήρια «αξιολόγησης-ανάθεσης» στο πλαίσιο διαγωνισμού με κριτήριο ανάθεσης τη συμφερότερη προσφορά βάσει σχέσεων ποιότητας και τιμής, συνιστούν απολύτως διακριτές έννοιες, που ορίζουν διακριτές και αυτοτελείς φάσεις της διαγωνιστικής διαδικασίας εντός του σταδίου αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς (πάγια νομολογία ΔΕΕ απόφαση της 24ης Ιανουαρίου 2008, C-532/06, Λιανάκης σκ. 26 επ.). Τα κριτήρια επιλογής καθορίζουν το κατ’ αρχήν αποδεκτό της προσφοράς, ενώ τα κριτήρια αξιολόγησης υπεισέρχονται σε εκτίμηση σε βάθος των επιμέρους καθοριζομένων από την αναθέτουσα ως κρίσιμων στοιχείων σχετικά με τον τρόπο θα εκτελεστεί το συμβατικό αντικείμενο, καθορίζουν δε το πρόσωπο του προσωρινού αναδόχου, δηλαδή εκείνου με τη συμφερότερη προσφορά μεταξύ των κατ’ αρχήν αποδεκτών προσφορών που κρίθηκαν σε προηγούμενη φάση με τα κριτήρια επιλογής. Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να επιβάλλει, όσον αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα απαιτήσεις που να εξασφαλίζουν ότι οι οικονομικοί φορείς διαθέτουν τους αναγκαίους ανθρώπινους και τεχνικούς πόρους και την εμπειρία να εκτελέσουν τη σύμβαση σε κατάλληλο επίπεδο ποιότητας. Τέλος, με τις διατάξεις του άρθρου 78 του ν. 4412/2016 ρυθμίζεται ο θεσμός της δάνειας εμπειρίας, δηλαδή της εκ του νόμου δυνατότητας των συμμετεχόντων σε δημόσιους διαγωνισμούς οικονομικών φορέων να «δανείζονται» από τρίτους φορείς που δεν μετέχουν οι ίδιοι στον διαγωνισμό, την εμπειρία που λείπει στο πρόσωπο τους, αλλά είναι απαραίτητη για τη συμμετοχή σε αυτόν, χωρίς μάλιστα να ασκεί επιρροή η νομική φύση του δεσμού δανειζόμενου και δανειστή, αρκεί μόνο να αποδεικνύεται ότι ο πρώτος έχει στη διάθεση του τους αναγκαίους πόρους ή υπάρχει η σχετική δέσμευση για το σκοπό αυτό από τον δανειστή. Προς τούτο απαιτείται η προσκόμιση επαρκών αποδείξεων προκειμένου να εξακριβωθεί ότι είτε συμμετέχει ο οικονομικός φορέας αυτόνομα, είτε με επίκληση δάνειας εμπειρίας τρίτου φορέα, οφείλει η πλήρωση των κριτηρίων τεχνικής και επαγγελματικής επάρκειας του να ελέγχεται και να διαπιστώνεται με το ίδιο μέτρο κρίσης και βάσει αξιολόγησης των ιδίων αποδεικτικών μέσων, μεταξύ των οποίων είναι η υποβολή αναλυτικών πληροφοριών στο Ε.Ε.Ε.Σ. Έχει δηλαδή υποχρέωση ο οικονομικός φορέας να συνυποβάλει με την προσφορά του τόσο το Ε.Ε.Ε.Σ. που αφορά τον ίδιο, συμπληρωμένο ορθά, με τη δήλωση ότι θα στηριχθεί στις ικανότητες τρίτου φορέα, ταυτόχρονα όμως και χωριστό έντυπο Ε.Ε.Ε.Σ. για τον τελευταίο (τρίτο). Σε κάθε περίπτωση δε η αναθέτουσα αρχή, εφόσον διαπιστώσει ότι στο πρόσωπο του τρίτου συντρέχει κάποιος λόγος αποκλεισμού ή ελλείπει κάποιο κριτήριο επιλογής, ζητά από τον υποψήφιο φορέα την αντικατάσταση του ( ΣτΕ 569/2019, 2723/2018, ΣτΕ ΕΑ 114/2019, 115/2019, 40/2019, ΔεφΑθ 1064/2020 κ.α.).

4. Στη  Διακήρυξη του ένδικου διαγωνισμού ορίζονται τα ακόλουθα: «... 2.2.4 Κριτήρια Επιλογής - Καταλληλότητα άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας. Οι οικονομικοί φορείς που συμμετέχουν στη διαδικασία σύναψης της παρούσας σύμβασης απαιτείται να ασκούν δραστηριότητα συναφή με το αντικείμενο της σύμβασης... 2.2.5. ...2.2.6. Τεχνική και επαγγελματική ικανότητα. Όσον αφορά στην τεχνική και επαγγελματική ικανότητα για την παρούσα διαδικασία σύναψης σύμβασης, οι οικονομικοί φορείς απαιτείται: α)...β)...γ) ...δ) να διαθέτουν ανθρώπινο δυναμικό και πόρους ικανούς και αξιόπιστους για να φέρουν εις πέρας επιτυχώς τις απαιτήσεις του έργου, σε όρους απαιτούμενης εξειδίκευσης , επαγγελματικών προσόντων και εμπειρίας. Συγκεκριμένα απαιτείται κατ’ ελάχιστον:  να διαθέτει σε ρόλο Υπεύθυνου Έργου (project manager) υπάλληλο ή στέλεχος με τουλάχιστον πενταετή (5) επαγγελματική εμπειρία σε διαχείριση Έργων Πληροφορικής, αντίστοιχων με το υπό Προκήρυξη Έργο που αποκτήθηκε τα τελευταία επτά (7) έτη... Να διαθέτει Ομάδα Έργου που απαρτίζεται από μέλη με τις παρακάτω ελάχιστες ειδικότητες, επαγγελματικά προσόντα, πιστοποιήσεις και την αναφερόμενη ανά λειτουργική ενότητα εμπειρία αποκτηθείσα κατά τα τελευταία επτά (7) έτη και η οποία θα πρέπει να είναι σχετική με την ολοκλήρωση όλων των απαιτήσεων του φυσικού αντικειμένου του Έργου, σε όλον τον κύκλο ζωής του .. Τα ελάχιστα επαγγελματικά προσόντα, πιστοποιήσεις και εμπειρία ανά ειδικότητα και ρόλο είναι τα εξής:... (αναλύονται δε ειδικότερα ανά λειτουργική ενότητα, ήτοι για την Ψηφιοποίηση, την Ανάπτυξη υπηρεσιών ψηφιακού αποθετηρίου και την Τεκμηρίωση/εισαγωγή μεταδεδομένων)... 2.2.7. Πρότυπα διασφάλισης ποιότητας και πρότυπα περιβαλλοντικής διαχείρισης και ασφάλειας πληροφορικών... 2.2.8. Στήριξη στην ικανότητα άλλων. Οι οικονομικοί φορείς μπορούν, όσον αφορά τα κριτήρια της οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας (της παραγράφου 2.2.5) και τα σχετικά με την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα (της παραγράφου 2.2.6) να στηρίζονται στις ικανότητες άλλων φορέων, ασχέτως της νομικής φύσης των δεσμών τους με αυτούς. Στην περίπτωση αυτή, αποδεικνύουν ότι θα έχουν στη διάθεση τους τους αναγκαίους πόρους, με την προσκόμιση της σχετικής δέσμευσης των φορέων στην ικανότητα των οποίων στηρίζονται... Α) Επίκληση δάνειας τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας: Σύμφωνα με το άρθρο 63 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ (άρθρο 78 ν.4412/2016) οι υποψήφιοι για την απόδειξη της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, όπως αυτή ζητείται στην παρ. 2.2.6 της παρούσας, μπορεί να στηρίζονται στην τεχνική ικανότητα τρίτων φορέων που δεν μετέχουν στην προσφορά, ασχέτως της νομικής φύσης των δεσμών τους με αυτές. Στην περίπτωση αυτή, πρέπει να αποδεικνύουν στην αναθέτουσα αρχή ότι κατά την εκτέλεση της σύμβασης θα έχουν στη διάθεση τους αναγκαίους πόρους, με την προσκόμιση της σχετικής δέσμευσης των φορέων αυτών. Η απόδειξη της δέσμευσης του τρίτου δανείζοντος φορέα κατά τα ανωτέρω γίνεται με την προσκόμιση κάθε αναγκαίου εγγράφου και ενδεικτικά: α. Έγγραφης δέσμευσης του τρίτου φορέα απευθυνόμενης προς την αναθέτουσα αρχή με την οποία θα αναλαμβάνει την υποχρέωση να συνάψει έγγραφη συμφωνία συνεργασίας για την υλοποίηση του Έργου με τον διαγωνιζόμενο, πριν την τελική κατακύρωση του παρόντος διαγωνισμού. β. Έγγραφης συμφωνίας συνεργασίας με το εν λόγω φυσικό ή νομικό πρόσωπο, διάρκειας τουλάχιστον ίσης με το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα υλοποίησης του Έργου. Β) Επίκληση δάνειας οικονομικής επάρκειας:...” Εξάλλου, στο άρθρο 2.2.9 Κανόνες απόδειξης ποιοτικής επάρκειας προβλέπονται τα εξής: «2.2.9.1. Προκαταρκτική απόδειξη κατά την υποβολή των προσφορών. Προς προκαταρκτική απόδειξη ότι οι προσφέροντες οικονομικοί φορείς α) δεν βρίσκονται σε μία από τις καταστάσεις της παραγράφου 2.2.3 και β) πληρούν τα σχετικά κριτήρια επιλογής των παραγράφων 2.2.4, 2.2.5, 2.2.6 και 2.2.7 της παρούσης, προσκομίζουν κατά την υποβολή της προσφοράς τους ως δικαιολογητικό συμμετοχής, το προβλεπόμενο από το άρθρο 79 παρ.1 και 3 του ν.4412/2016 Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (ΕΕΕΣ), σύμφωνα με το επισυναπτόμενο στην παρούσα Παράρτημα ΙΙ, το οποίο αποτελεί ενημερωμένη υπεύθυνη δήλωση... 2.2.9.2 Αποδεικτικά μέσα. Α. Το δικαίωμα συμμετοχής των οικονομικών φορέων και οι όροι και προϋποθέσεις συμμετοχής τους, όπως ορίζονται στις παραγράφους 2.2.1 έως 2.2.8, κρίνονται κατά την υποβολή της προσφοράς, κατά την υποβολή των δικαιολογητικών της παρούσας παραγράφου και κατά τη σύναψη της σύμβασης στις περιπτώσεις του άρθρου 105 παρ.3 περ. γ του ν.4412/2016. Στην περίπτωση που προσφέρων οικονομικός φορέας ή ένωση αυτών στηρίζεται στις ικανότητες άλλων φορέων, σύμφωνα με την παράγραφο 2.2.8 της παρούσας, οι φορείς στην ικανότητα των οποίων στηρίζεται υποχρεούνται στην υποβολή δικαιολογητικών που αποδεικνύουν ότι δεν συντρέχουν οι λόγοι αποκλεισμού της παραγράφου 2.2.3 της παρούσας και ότι πληρούν τα σχετικά κριτήρια επιλογής κατά περίπτωση (2.2.5 και 2.2.8) Ο οικονομικός φορέας υποχρεούται να αντικαταστήσει έναν φορέα στην ικανότητα του οποίου στηρίζεται, εφόσον ο τελευταίος δεν πληροί το σχετικό κριτήριο επιλογής ή για τον οποίο συντρέχουν λόγοι αποκλεισμού των παραγράφων 2.2.3.1, 2.2.3.2 και 2.2.3.4..... Επισημαίνεται ότι γίνονται αποδεκτές οι ένορκες βεβαιώσεις που αναφέρονται στην παρούσα Διακήρυξη εφόσον έχουν συνταχθεί έως τρείς μήνες πριν από την υποβολή τους. Οι υπεύθυνες δηλώσεις, εφόσον έχουν συνταχθεί μετά την κοινοποίηση της πρόσκλησης για την υποβολή των δικαιολογητικών... Β.1. ... Β.4. Ειδικά για την απόδειξη της τεχνικής ικανότητας της παραγράφου 2.2.6 οι οικονομικοί φορείς προσκομίζουν: Πρωτόκολλο/πιστοποιητικό παραλαβής (στην περίπτωση που εργοδότης είναι δημόσιο φορέας) ή βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης (εάν ο εργοδότης είναι ιδιώτης) ... εγχειρίδιο διαδικασιών που να αποδεικνύει τα ζητούμενα στην παράγραφο 2.2.6.β. Οργανόγραμμα διάρθρωσης υπηρεσιών-τμημάτων ανάπτυξης, διαχείρισης και υποστήριξης έργων πληροφορικής. Βιογραφικά ομάδας έργου ανά λειτουργική ενότητα. Αποδεικτικά εμπειρίας, βεβαιώσεις συμμετοχής σε αντίστοιχα έργα, αντίγραφο πτυχίου, βεβαιώσεις εκπαίδευσης. Αναλυτική περιγραφή του εξοπλισμού που θα διατεθεί για την ομαλή υλοποίηση του έργου...Στην περίπτωση που οικονομικός φορέας επιθυμεί να στηριχθεί στις ικανότητες άλλων φορέων σύμφωνα με την παράγραφο 2.2.8 για την απόδειξη ότι θα έχει στη διάθεση του τους αναγκαίους πόρους, προσκομίζει τα αναφερόμενα στην παράγραφο 2.2.8. ...».

5 . Κατά τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό η παρεμβαίνουσα δήλωσε στο Ε.Ε.Ε.Σ. της και, ειδικότερα, στο πεδίο σχετικά με την ύπαρξη υπεργολάβων στην ικανότητα των οποίων στηρίζεται, ότι προτίθεται να δανειστεί την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα και επάρκεια της εταιρείας «…», η οποία είναι υπεργολάβος της σε ποσοστό 25% του συνολικού συμβατικού τιμήματος για την υλοποίηση μέρους του έργου που αφορά στην α) Παροχή Υπηρεσιών Διαχείρισης του Έργου, β) Συμμετοχή στην Παροχή Υπηρεσιών Σχεδιασμού και Μελέτης Υλοποίησης, γ) Παροχή Υπηρεσιών παραμετροποίησης, ανάπτυξης, εκπαίδευσης και τεχνικής υποστήριξης για την πλατφόρμα Αποθετηρίου, δ) Παροχή Υπηρεσιών τεκμηρίωσης του ψηφιοποιημένου υλικού, εκτός υλικού των εφημερίδων, ε) Παροχή Υπηρεσιών Πιλοτικής και παραγωγικής λειτουργίας για την Πλατφόρμα Αποθετηρίου. Στο ίδιο Ε.Ε.Ε.Σ. δήλωσε τους τίτλους σπουδών και τα επαγγελματικά προσόντα των στελεχών της Ομάδας Έργου, ορισμένοι από τους οποίους θα διατεθούν από την ανωτέρω υπεργολάβο και δανείζουσα …. Πρόκειται για τρία στελέχη Ανάπτυξης Αποθετηρίου και Εκπαίδευσης (…,  … και ,,,), έξι στελέχη Τεκμηρίωσης στην Κατηγορία «Χειρόγραφοι Κώδικες» (…, …, Δημοσθένης …, … και …) και δώδεκα στελέχη Τεκμηρίωσης στην Κατηγορία «Κοινοβουλευτικό Υλικό και Αρχειακές Συλλογές» (…, …, …, …, …, …, …, …, …, …, … και …). Ακόμη, προσκόμισε Ε.Ε.Ε.Σ. της εταιρείας … και το από 10-6-2021 ιδιωτικό συμφωνητικό διάθεσης τεχνικών και επαγγελματικών ικανοτήτων, με το οποίο η ως άνω εταιρεία ανέλαβε, σε περίπτωση ανάθεσης του έργου στην παρεμβαίνουσα, να της παρέχει την απαραίτητη τεχνική και επαγγελματική ικανότητα και επάρκεια για το χρονικό διάστημα μέχρι και την ολοκλήρωση των συμβατικών της υποχρεώσεων, ενώ συμφωνήθηκε η μεταξύ των δύο εταιρειών σύναψη σύμβασης αποκλειστικής συνεργασίας για τη δέσμευση διάθεσης της τεχνικής ικανότητας της εταιρείας «…» με την εκ μέρους της παροχή των απαιτούμενων υπηρεσιών δια της διάθεσης των αναγκαίων πόρων, τεχνικών μέσων/ικανοτήτων, τεχνογνωσίας, εμπειρίας, και εξειδικευμένου προσωπικού για την υλοποίηση της, που αποδεικνύεται από τον υποβληθέντα πίνακα με το προσωπικό που θα χρησιμοποιήσει, όπως αναλύεται στην τεχνική προσφορά της παρεμβαίνουσας.

6. Ήδη η προσφεύγουσα προβάλλει ότι με το ως άνω περιεχόμενο η προσφορά της παρεμβαίνουσας είναι απορριπτέα, κατά το άρθρο 2.4.6. περ. θ’ της διακήρυξης, διότι δεν αποδεικνύει ότι διαθέτει το ανθρώπινο δυναμικό και πόρους ικανούς και αξιόπιστους για την εκτέλεση του έργου. Ειδικότερα, προβάλλει: α)  ότι  η προσφορά είναι απαράδεκτη, για το λόγο ότι  δεν έχουν υποβληθεί στοιχεία ότι τα ανωτέρω δηλωθέντα μέλη της Ομάδας Έργου δεσμεύονται, έναντι της παρεμβαίνουσας ή της …, ότι θα παράσχουν συγκεκριμένες υπηρεσίες, εάν η σύμβαση ανατεθεί στην παρεμβαίνουσα, ενώ, από πληροφορίες, αλλά και τα υποβληθέντα με την προσφορά βιογραφικά σημειώματα, προκύπτει ότι τα ίδια στελέχη δεν είναι υπάλληλοι της δανειοπαρόχου εταιρείας. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η συμφωνία συνεργασίας των δύο εταιρειών και τα Ε.Ε.Ε.Σ. που αυτές υπέβαλαν στο διαγωνισμό δεν συνιστούν απόδειξη δέσμευσης των στελεχών ότι θα παράσχουν τις συγκεκριμένες υπηρεσίες στην παρεμβαίνουσα. Ακόμη, η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι στα ίδια Ε.Ε.Ε.Σ. δεν αναφέρονται τα στελέχη … και …, τα βιογραφικά σημειώματα των οποίων περιλαμβάνονται στην προσφορά της παρεμβαίνουσας, β) ότι  η προσφορά της παρεμβαίνουσας δεν καλύπτει όλες τις απαιτήσεις και τις προδιαγραφές της διακήρυξης, δεδομένου ότι για να εκπληρώσει τα κριτήρια τεχνικής και επαγγελματικής επάρκειας, η διαγωνιζόμενη στηρίζεται έμμεσα στα ως άνω στελέχη, Ε.Ε.Ε.Σ. των οποίων δεν έχουν συμπεριληφθεί στην προσφορά της,  γ) ότι τα μέλη της ομάδας … , …, …, …, …, …, …, … και … δεν διαθέτουν τριετή εμπειρία κατά τα τελευταία επτά έτη για την κάλυψη των κατά τις διατάξεις της διακήρυξης ελάχιστων απαιτήσεων τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας , ενώ τα … και … διαθέτουν πτυχίο σε μη συναφές αντικείμενο (Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, και Γερμανικής Φιλολογίας αντίστοιχα), και τέλος δ) ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας είναι απορριπτέα, διότι σε απάντηση στο από 22-07-2021 ερώτημα της αναθέτουσας αρχής για συμπληρωματικές πληροφορίες, η ως άνω διαγωνιζόμενη κατέθεσε το από 1-8-2021 έγγραφο, στο οποίο αναφέρει την άνθρωπο-προσπάθεια και το ποσοστό συμμετοχής του κάθε μέλους της ομάδας έργου. Σύμφωνα με την προσφεύγουσα, με δεδομένο ότι τα στελέχη που προαναφέρθηκαν δεν καλύπτουν τις ελάχιστες απαιτήσεις τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, συντρέχει ανακρίβεια των δηλωθέντων με το ως άνω έγγραφο ποσοστών συμμετοχής και ανθρωπομηνών.

7.  Εξάλλου, η παρεμβαίνουσα εταιρεία  αντικρούει τους ισχυρισμούς της κρινόμενης προσφυγής με τους ισχυρισμούς ότι υπέβαλε τα δικαιολογητικά συμμετοχής που απαιτούνται από τη Διακήρυξη (Ε.Ε.Ε.Σ. και εγγύηση συμμετοχής, καθώς και Ε.Ε.Ε.Σ. για κάθε ένα δανείζοντα εμπειρία) και, κατά πάγια νομολογία, δεν συντρέχει λόγος αποκλεισμού για δικαιολογητικά μη απαιτούμενα από τη Διακήρυξη, ενώ, με δεδομένο ότι έχει αναφερθεί η ρητή δέσμευση της ιδίας και της δανείζουσας εμπειρία εταιρείας δεν υπάρχει υποχρέωση για υποβολή Ε.Ε.Ε.Σ. για όλα τα μέλη της ομάδας έργου της τελευταίας αυτής εταιρείας. Ειδικά για τα προαναφερόμενα μέλη της ομάδας έργου, για τα οποία συγκεκριμένα προβάλλονται ενστάσεις ως προς την τεχνική και επαγγελματική τους ικανότητα, αναφέρει ότι διαθέτουν την απαιτούμενη από τη διακήρυξη τυπική και ουσιαστική εμπειρία (ειδικότερα αναφέρονται εμπειρία, σπουδές κλπ για τους …, …, …, …, …, … και …, ενώ ειδικά οι δύο τελευταίοι δεν προορίζονται καν να καλύψουν κύριο ρόλο, και σε κάθε περίπτωση δεν καθορίζεται στη Διακήρυξη ελάχιστος αριθμός στελεχών που πρέπει να περιλαμβάνει κάθε θέση (πλην του υπευθύνου).

      8. Η Αναθέτουσα Αρχή του ένδικου Διαγωνισμού με τις έγγραφες από 26-8-2021 απόψεις της, που συμπληρώνουν, κατά την έννοια των σχετικών διατάξεων, την αιτιολογία του ως άνω Πρακτικού 1α της Επιτροπής Διαγωνισμού, δέχθηκε ότι τα στοιχεία (ΕΕΕΣ των υπόχρεων εταιρειών, δεσμεύσεις των εταιρειών στις ικανότητες των οποίων στηρίζεται η παρεμβαίνουσα για την κάλυψη των απαιτήσεων της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας και ΕΕΕΣ των εταιρειών που στηρίζεται)  αποτελούν προκαταρκτική απόδειξη για την  Επιτροπή Διαγωνισμού για την κάλυψη των προϋποθέσεων του νόμου κατά το χρόνο υποβολής της προσφοράς, ότι δεν απαιτείται από τη Διακήρυξη δέσμευση των επί μέρους μελών της ομάδας έργου προς τη δανειοπάροχο εταιρεία, ούτε, όμως, γίνεται αναφορά στη φύση της σχέσης εργασίας των μελών της Ομάδας έργου με τη δανείζουσα τεχνική και επαγγελματική ικανότητα εταιρεία, καθώς και ότι από τα προσκομιζόμενα έγγραφα της παρεμβαίνουσας, όπου αναφέρονται αναλυτικά τα ονόματα των στελεχών της ομάδας έργου, υπερκαλύπτονται προαποδεικτικά οι ελάχιστες απαιτήσεις της Διακήρυξης που αφορούν την ομάδα έργου, όσον αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα ενώ όσον αφορά τα ζητήματα της κατανομής των ποσοστών συμμετοχής και των ανθρωπομηνών εκάστου στελέχους της ομάδας έργου της … στη συνολική χρονοθέτηση του έργου δεν υπήρξε κρίση από την Επιτροπή Διαγωνισμού, δεδομένου ότι αυτό θα αποτελέσει αντικείμενο κρίσης σε επόμενο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, μαζί τα λοιπά κριτήρια ανάθεσης, δηλαδή κατά το στάδιο αξιολόγησης των προσφορών. (παρ. 2.3. της οικείας διακήρυξης)

9. Σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά παραπάνω, στην κρινόμενη περίπτωση, με  τις διατάξεις των άρθρων 2.2.3, 2.2.4, 2.2.6, 2.2.8 και 2.2.9 της διακήρυξης ρυθμίζεται αναλυτικά το ζήτημα της «δάνειας εμπειρίας» και της στήριξης στην ικανότητα τρίτων οικονομικών φορέων, την οποία μπορεί να επικαλεστεί ο υποψήφιος προκειμένου να αποδείξει ότι πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις χρηματοοικονομικής ή/και τεχνικής ή/και επαγγελματικής ικανότητας. Επίσης ρυθμίζονται ενδεικτικά, και όχι αποκλειστικά, τα μέσα απόδειξης της δέσμευσης του τρίτου δανείζοντος φορέα (έγγραφη δέσμευση του τρίτου φορέα που απευθύνεται προς την αναθέτουσα αρχή με την οποία αναλαμβάνει την υποχρέωση να συνάψει έγγραφη συμφωνία συνεργασίας για την υλοποίηση του έργου με τον διαγωνιζόμενο, πριν την τελική κατακύρωση, έγγραφη συμφωνία συνεργασίας με το εν λόγω φυσικό ή νομικό πρόσωπο, διάρκειας τουλάχιστον ίσης με το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα υλοποίησης του Έργου) προκειμένου να αποδεικνύεται ότι όντως βρίσκονται στη διάθεσή του τα μέσα των εν λόγω οικονομικών φορέων που δεν του ανήκουν και που είναι αναγκαία για την εκτέλεση της σύμβασης. Τούτων έπεται ότι πρόσωπο το οποίο επικαλείται τεχνικές και οικονομικές ικανότητες τρίτων, στους οποίους προτίθεται να προσφύγει αν του ανατεθεί το αντικείμενο της συμβάσεως, δεν μπορεί να αποκλειστεί παρά μόνον αν δεν μπορεί να αποδείξει ότι έχει πράγματι τη δυνατότητα χρησιμοποιήσεως αυτών των ικανοτήτων. Στην κρινόμενη περίπτωση έχει προσκομιστεί, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη διακήρυξη (2.2.8) από τον ήδη παρεμβαίνοντα οικονομικό φορέα …, εκτός άλλων, σχετική δέσμευση της δανείζουσας τεχνική και επαγγελματική ικανότητα εταιρείας … (αρχείο με τίτλο ΣΥΜΦΩΝΗΤΙΚΟ ΥΠΕΡΓΟΛΑΒΙΑΣ ΔΑΝΕΙΣΜΟΥ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ της τελευταίας αυτής εταιρείας – Συμφωνητικό διάθεσης τεχνικών και επαγγελματικών ικανοτήτων) , όπως αναλυτικά αναφέρονται στα Ε.Ε.Ε.Σ που υποβλήθηκαν και από τις δύο εταιρείες ( … και … )], καθώς και υπεύθυνη δήλωση του νομίμου εκπροσώπου της ως άνω εταιρείας προς την Βουλή των Ελλήνων ότι δεσμεύεται και αναλαμβάνει την υποχρέωση να συνάψει έγγραφη συμφωνία συνεργασίας για την υλοποίηση του Έργου με την διαγωνιζόμενη … πριν την τελική κατακύρωση του παρόντος διαγωνισμού σύμφωνα με το άρθρο 2.2.8.Α.α της διακήρυξης. Εξάλλου, στο υποβληθέν από την παρεμβαίνουσα Ε.Ε.Ε.Σ. αναφέρεται το μέρος του έργου που θα υλοποιηθεί από την ως άνω δανείζουσα εμπειρία εταιρεία και τα στελέχη που θα διαθέσει η τελευταία, ενώ στο υποβληθέν από την ως άνω εταιρεία … Ε.Ε.Ε.Σ, αναφέρονται αναλυτικά τα ονόματα των μελών της ομάδας έργου που θα συγκροτηθεί για την εκτέλεση του Έργου (αναλυτικά με τα επαγγελματικά προσόντα, τίτλους σπουδών και εμπειρία τους) τα οποία, όπως αναφέρει και η Αναθέτουσα Αρχή στις από 26.8.2021 απόψεις της, κατ’ αρχήν μελετήθηκαν ενδελεχώς από την Επιτροπή Διαγωνισμού ως προς την κάλυψη ελάχιστων τυπικών προσόντων και δεξιοτήτων για την εκτέλεση του Έργου, με βάση πάντα όσα δηλώθηκαν προαποδεικτικώς, οποιοσδήποτε δε περαιτέρω έλεγχος αυτών, καθώς και των δικαιολογητικών που θα προσκομισθούν από τις δύο εταιρείες (δανειοπάροχο και δανείζουσα) για τα επί μέρους μέλη της Ομάδας έργου που προτείνεται κατά τα ανωτέρω θα γίνει σε επόμενο στάδιο, πριν την κατακύρωση. Ενόψει δε του ότι δεν ασκεί επιρροή ο άμεσος ή έμμεσος χαρακτήρας του νομικού δεσμού που διατηρεί ο υποψήφιος με τους οικονομικούς φορείς των οποίων τις ικανότητες επικαλείται προς απόδειξη των ελαχίστων απαιτήσεων της Διακήρυξης, δεν αποκλείεται ούτε από τις προπαρατεθείσες διατάξεις της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ ούτε από την Διακήρυξη  η δυνατότητα του υποψηφίου να στηρίζεται στις ικανότητες οικονομικών φορέων, τις οποίες αυτοί «δανείζονται» από άλλους οικονομικούς φορείς. Ενώ, όμως, προβλέπεται από τις προαναφερόμενες διατάξεις και τη διακήρυξη ότι απαιτείται στο στάδιο αυτό απόδειξη δέσμευσης ανάμεσα στον οικονομικό φορέα που υποβάλει προσφορά και στον παρέχοντα  «δάνεια εμπειρία», δεν προβλέπεται ούτε στο νόμο ούτε στη Διακήρυξη ότι απαιτείται στο στάδιο αυτό απόδειξη δέσμευσης των επιμέρους μελών της Ομάδας Έργου προς τη δανειοπάροχο εταιρεία ή απόδειξη των νομικών δεσμών των ως άνω μελών με την δανειοπάροχο εταιρεία, ώστε να συντρέχει παράβαση του άρθρου 2.4.6. περ.θ της διακήρυξης και να συντρέχει λόγος απόρριψης της προσφοράς από το στάδιο αυτό γιατί παρουσιάζει ελλείψεις ως προς τα δικαιολογητικά που ζητούνται από τα έγγραφα της διακήρυξης και  αποκλίσεις ως προς τους όρους και τις τεχνικές προδιαγραφές της σύμβασης. Τούτο διότι κατά το παρόν στάδιο του ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής, η αναθέτουσα αρχή διενήργησε τον προβλεπόμενο έλεγχο των προϋποθέσεων συμμετοχής ή λόγων αποκλεισμού, με βάση τις πληροφορίες που περιέχονται στο Ε.Ε.Ε.Σ.. Στην αναθέτουσα, εξάλλου, αρχή  εναπόκειται να ελέγξει τη συνδρομή των, κατά τα ανωτέρω, κρίσιμων προϋποθέσεων συμμετοχής ή λόγων αποκλεισμού, κατόπιν επαλήθευσης, κατά το στάδιο του ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής, των πληροφοριών που περιέχονται στο Ε.Ε.Ε.Σ., διαδικασία που διενεργείται υπό τους όρους που ισχύουν για όλους τους διαγωνιζόμενους και η οποία ενδέχεται να καταλήξει στην αντικατάσταση των μη πληρούντων τις προϋποθέσεις συμμετοχής τρίτων οικονομικών φορέων (βλ. σχετ. την επί του άρθρου 59 της οδηγίας 2014/24/ΕΕ αιτιολογική σκέψη 84, στην οποία, μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι το Ε.Ε.Ε.Σ. περιλαμβάνει και τις «απαραίτητες πληροφορίες όσον αφορά τις οντότητες, στις ικανότητες των οποίων βασίζεται ο οικονομικός φορέας, ούτως ώστε η επαλήθευση των πληροφοριών αυτών να διενεργείται μαζί και με τους ίδιους όρους με την επαλήθευση που αφορά τον κύριο οικονομικό φορέα». Κατά συνέπεια, εφόσον δεν απαιτούνται από τις διατάξεις της διακήρυξης στοιχεία δέσμευσης των μελών της ομάδας έργου ότι θα παράσχουν συγκεκριμένες υπηρεσίες, σε περίπτωση ανάθεσης της σύμβασης στην παρεμβαίνουσα, ο αντίθετος πρώτος ισχυρισμός που προβάλλεται με την κρινόμενη προσφυγή κατά το σημείο αυτό πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος. Ομοίως, για τους ίδιους λόγους, απορριπτέος ως αβάσιμος είναι και ο δεύτερος ισχυρισμός που προβάλλεται με την κρινόμενη προσφυγή για την υποχρέωση υποβολής Ε.Ε.Ε.Σ. από κάθε μέλος της προτεινόμενης από την … ομάδας έργου (σε  περίπτωση κατακύρωσης του Έργου στην …), αφού κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται ρητά από τις προαναφερόμενες διατάξεις της Διακήρυξης (2.2.8), που αναλυτικά ρυθμίζουν «τη στήριξη στην ικανότητα τρίτων». Ειδικά στην επόμενη παράγραφο 2.2.9, που αναφέρεται στους κανόνες απόδειξης κατά την υποβολή προσφορών, προβλέπεται (2.2.9.1 και 2.2.9.2.) ως προκαταρκτική απόδειξη για το γεγονός ότι δεν συντρέχει λόγος αποκλεισμού  ή ότι πληρούνται τα σχετικά κριτήρια επιλογής η υποβολή Ε.Ε.Ε.Σ. από προσφέροντα οικονομικό φορέα, αλλά και από τον φορέα στον οποίο στηρίζεται (δανειοπάροχο), όχι όμως από άλλο πρόσωπο στις ικανότητες του οποίου ενδεχόμενα θα στηριχτεί ο τελευταίος (πρβλ. ΕΑ ΣΤΕ 409/2013). Άλλωστε, στο στάδιο αυτό η Επιτροπή Διαγωνισμού δέχθηκε κατ’ αρχήν, σύμφωνα με την προκαταρκτική δήλωση της παρεμβαίνουσας εταιρείας, ότι  πρόκειται για στελέχη της  … (όπως αναλύονται στις σελ. 11 – 14 Κεφ. 8 της τεχνικής προσφοράς της  …) και όχι για εξωτερικούς συνεργάτες ή τρίτα μέρη, όπως εσφαλμένα υπολαμβάνει η προσφεύγουσα, ώστε να απαιτείται η υποβολή ξεχωριστού Ε.Ε.Ε.Σ.. Ούτε προκύπτει από κανένα συγκεκριμένο στοιχείο του φακέλου στο στάδιο αυτό ότι τα ανωτέρω μέλη της ομάδας είναι τρίτοι που έμμεσα παρέχουν στήριξη στην διαγωνιζόμενη εταιρεία, ώστε να υποχρεούνται σε ξεχωριστό Ε.Ε.Ε.Σ. ως εξωτερικοί συνεργάτες -δανείζοντες. Η ιδιαίτερη σχέση  των ως άνω μελών με την εταιρεία θα εξεταστεί σε μεταγενέστερο στάδιο πριν την κατακύρωση, κατά την προσκόμιση των προβλεπόμενων αποδεικτικών μέσων σχετικά με τη δέσμευση των μελών της Ομάδας Έργου να παράσχουν συγκεκριμένες υπηρεσίες , εφόσον η εταιρεία αυτή κηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος και πάντως στη φάση αυτή του διαγωνισμού δεν προκύπτει ότι συντρέχει παράβαση του άρθρου 2.4.6. περ. θ της διακήρυξης, δηλαδή προσφορά απορριπτέα γιατί παρουσιάζει ελλείψεις κατά τα προαναφερόμενα. Εξάλλου, ο δεύτερος ισχυρισμός της προσφυγής, κατά το μέρος που υποστηρίζεται ότι δεν παρέχεται έτσι η δυνατότητα να ελεγχθεί προκαταρκτικώς η πλήρωση των σχετικών κριτηρίων τεχνικής και επαγγελματικής επάρκειας των άρθρων 2.4.3.2.α και 2.4.6 της διακήρυξης, πρέπει να σημειωθεί ότι προβάλλεται   πρόωρα, γιατί, όπως επισημαίνεται ρητά στο προαναφερόμενο Πρακτικό 1α/4-8-2021 (αποσφράγιση–αξιολόγηση δικαιολογητικών συμμετοχής Επιτροπής Διαγωνισμού), η τελευταία «αποφάσισε ότι οι όποιες ενστάσεις προβάλλονται από τους προσφέροντες σχετικά με τις ήδη υποβληθείσες τεχνικές προδιαγραφές των τεχνικών προσφορών των συμμετεχόντων φορέων θα μελετηθούν στην επόμενη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, κατά την οποία θα αξιολογηθούν και βαθμολογηθούν οι τεχνικές προσφορές». Συνεπώς, δεν έχει γίνει ο έλεγχος-αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών που προβλέπουν οι διατάξεις αυτές, που θα διενεργηθεί σε επόμενη φάση, η δε απόφαση αυτή, που αφορά όλους τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό αυτό,  είναι σύμφωνη και με τις αρχές  της διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης που διέπουν την συγκεκριμένη διαγωνιστική διαδικασία .

10. Περαιτέρω, όσον αφορά τον τρίτο ισχυρισμό που προβάλλεται με την κρινόμενη προσφυγή για μη κάλυψη των ελάχιστων απαιτήσεων τεχνικής και επαγγελματικής επάρκειας για τα συγκεκριμένα στελέχη που προαναφέρονται (…, …, …, …, …, …, …, …, …, … και …), σύμφωνα με τα ειδικότερα αναφερόμενα για τον καθένα στις σελ. 11-12 της προσφυγής, όσον αφορά την προγενέστερη εμπειρία ή τη συνάφεια με το αντικείμενο του έργου, λαμβάνεται υπόψη ότι η παρεμβαίνουσα εταιρεία … υπέβαλε με την προσφορά της τα αναγκαία έγγραφα (τεχνική προσφορά και τα αντίστοιχα Ε.Ε.Ε.Σ της ιδίας και της δανειοπαρόχου εταιρείας ), όπου αναφέρονται αναλυτικά τα ονόματα των στελεχών της ομάδας έργου της τελευταίας αυτής εταιρείας, καθώς γίνεται αναφορά στις ελάχιστες ειδικότητες, επαγγελματικά προσόντα, πιστοποιήσεις και την αποκτηθείσα εμπειρία κατά τα τελευταία επτά έτη, φαίνεται δε κατ’ αρχήν ότι υπερκαλύπτονται προαποδεικτικά οι ελάχιστες απαιτήσεις της Διακήρυξης που αφορούν την ομάδα έργου, όσον αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα, μεταξύ δε αυτών περιλαμβάνονται και αναλυτικά στοιχεία, ανά λειτουργική ενότητα του έργου για τα στελέχη που αναφέρει στην προσφυγή της η προσφεύγουσα (…, …, …, …, …, …, …, …, …), ώστε κατ’ αρχήν, με βάση όσα έγιναν δεκτά παραπάνω για την προκαταρκτική απόδειξη του Ε.Ε.Ε.Σ., φαίνεται ότι καλύπτονται οι ελάχιστες απαιτήσεις της Διακήρυξης (λαμβανομένης υπόψη και της συνάφειας του αντικειμένου των ξενόγλωσσων φιλολογιών που υπάγονται στις φιλοσοφικές σχολές) όσον αφορά την ομάδα αυτή έργου. Απομένει δε ο περαιτέρω έλεγχος από την Επιτροπή Διαγωνισμού της συνδρομής των συγκεκριμένων απαιτήσεων που προβλέπονται από τη Διακήρυξη, στο πλαίσιο ελέγχου της ως άνω τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας της παρεμβαίνουσας, μετά την προσκόμιση των αναγκαίων δικαιολογητικών, έλεγχο που δεν έχει πραγματοποιήσει η ως άνω Επιτροπή Διαγωνισμού, όπως αναφέρεται ρητά κατά τα προαναφερόμενα, ώστε οποιαδήποτε αιτίαση ως προς τα ζητήματα αυτά προβάλλεται πρόωρα. Εξάλλου, στην τεχνική προσφορά της παρεμβαίνουσας (Παράρτημα 3) αναφέρονται ανά λειτουργική ενότητα τα μέλη της ομάδας έργου που θα απασχοληθούν σε κύριο ρόλο της Διακήρυξης, μεταξύ αυτών δε αναγράφονται πράγματι οι … και …, όχι όμως για να  καλύψουν κύριο ρόλο της Διακήρυξης, ώστε δεν συντρέχει παράβαση του άρθρου 2.4.6.περ. θ της διακήρυξης εκ του λόγου ότι τα ίδια πρόσωπα δεν αναφέρονται στα Ε.Ε.Ε.Σ. που υποβλήθηκαν. Ο αντίθετος ισχυρισμός που προβάλλεται κατά τα ανωτέρω είναι, ανεξαρτήτως άλλων, απορριπτέος ως προώρως ασκηθείς, ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι η ίδια η διακήρυξη δεν προβλέπει ελάχιστο αριθμό ατόμων με τα προβλεπόμενα προσόντα. Περαιτέρω, για τον ίδιο λόγο, δηλαδή γιατί δεν έγινε στο στάδιο αυτό αναλυτικός έλεγχος της τεχνικής προσφοράς, με την προσκόμιση των αντίστοιχων δικαιολογητικών κλπ., παρά μόνο κατ’ αρχήν έλεγχος των στοιχείων της ομάδας έργου που δηλώθηκαν στα υποβληθέντα Ε.Ε.Ε.Σ και ανεξάρτητα από το γεγονός αν έγιναν δεκτές ή όχι οι διευκρινήσεις που παρείχε η παρεμβαίνουσα με την από 1-8-2021 απάντηση της, δεν έγινε δεκτή ως βάσιμη, με τις προαναφερόμενες σκέψεις, καμία από τις αιτιάσεις της κρινόμενης προσφυγής (υπό στοιχ. α, β, γ) για τις ελλείψεις στις ελάχιστες απαιτήσεις της διακήρυξης, ώστε αλυσιτελώς προβάλλεται ανακρίβεια των δηλωθέντων με το ως άνω έγγραφο ποσοστών συμμετοχής και ανθρωπομηνών κάθε μέλους της ομάδας έργου ως προς τα ελάχιστα προσόντα (ή ανθρωπομήνες) για την Τεκμηρίωση των Κωδίκων ή την Τεκμηρίωση του Κοινοβουλευτικού Υλικού και Αρχειακών Συλλογών και ο αντίστοιχος ισχυρισμός της προσφυγής είναι επίσης απορριπτέος για το λόγο αυτό, σύμφωνα και με όσα βασίμως υποστηρίζονται από την Αναθέτουσα Αρχή, κατά παραδοχή ως βάσιμης και της ασκηθείσας κατά τα προαναφερόμενα παρέμβασης. 

 

Γ ι α  τ ο υ ς  λ ό γ ο υ ς  α υ τ ο ύ ς

 

Απορρίπτει την προσφυγή.

Δέχεται την παρέμβαση  και 

Διατάσσει την κατάπτωση του καταβληθέντος από την προσφεύγουσα παραβόλου.

Η απόφαση εκδόθηκε στις       6 Oκτωβρίου 2021            

 

Η Πρόεδρος                                     Ο  Γραμματέας

Ζαφειρία Γιαλελή                                                Λεωνίδας Ερωτοκρίτου

Print

Documents to download

Όροι χρήσηςΠροσωπικά δεδομέναCopyright 2022 Βουλή των Ελλήνων
Επιστροφή πάνω