Απόφαση ΕΕΠΠ 11/2024
Η Επιτροπή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών της Βουλής των Ελλήνων
άρθρου 149 παρ. 3 του Κανονισμού της Βουλής, Μέρος Β΄, ΦΕΚ Α΄51/1997
(όπως το άρθρο αυτό ισχύει)
Συνεδρίασε στις 21 Μαΐου 2024 και ώρα 1.00 μ.μ. στην Αθήνα (Β. Σοφίας 11, Μέγαρο Αρβανίτη) με Πρόεδρο την Ελένη Δημοπούλου, Πρόεδρο Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων (Εισηγήτρια) και τους: Νικόλαο - Δημήτριο Πουλάκο, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και Ανδρέα Κούνδουρο, Ειδικό Επιστημονικό Συνεργάτη του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής και Προϊστάμενο του Τμήματος Ευρωπαϊκών Μελετών της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, τακτικά μέλη της. Γραμματέας, ο νομικός συνεργάτης του Τμήματος Νομικής Υποστήριξης Υπηρεσιών της Βουλής των Ελλήνων, Λεωνίδας Ερωτοκρίτου.
Για να εξετάσει το αίτημα αναστολής και χορήγησης κατάλληλων προσωρινών μέτρων που περιλαμβάνεται στην προδικαστική προσφυγή με ημερομηνία 29.4.2024 της εταιρείας με την επωνυμία … και το δ.τ. … .
Κατά της με αρ. πρωτ. Υ.Ε.Ε.Π. 214/17.4.2024 απόφασης του Συντονιστή της Υπηρεσίας Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (Υ.Ε.Ε.Π.) της Βουλής των Ελλήνων.
Με την ως άνω προδικαστική προσφυγή, στην οποία σωρεύεται και αίτημα αναστολής προόδου της διαγωνιστικής διαδικασίας και ορισμού ασφαλιστικών μέτρων, η προσφεύγουσα ζητά να ακυρωθεί η υπ’ αριθ. πρωτ. Υ.Ε.Ε.Π. 214/17.4.2024 Απόφαση του Συντονιστή της Υπηρεσίας Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων της Βουλής των Ελλήνων, με την οποία εγκρίθηκαν τα Πρακτικά με ημερομηνίες 6.3.2024 και 16.4.2024 της Επιτροπής Διαγωνισμού (ΑΔΑ: 08-08TY) για την ανάδειξη αναδόχου εκτέλεσης του υποέργου «Ενεργειακές παρεμβάσεις στο Μέγαρο και σε κτίρια της Βουλής των Ελλήνων» του έργου «Ενεργειακές/κτιριακές παρεμβάσεις σε κτίρια της Βουλής των Ελλήνων», κατά το μέρος που με αυτήν αποφασίστηκε η απόρριψη της προσφοράς της προσφεύγουσας εταιρείας και αναδείχθηκε ως προσωρινή ανάδοχος η εταιρεία … .
Η συζήτηση άρχισε αφού άκουσε την Εισηγήτρια
Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα
Σκέφθηκε κατά το Νόμο
1. Για την άσκηση της προσφυγής, στην οποία περιλαμβάνεται το υπό κρίση αίτημα, έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο υπέρ του Δημοσίου, σύμφωνα με το άρθρο 11 παρ. 1 του Κανονισμού Λειτουργίας της Επιτροπής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών της Βουλής των Ελλήνων (απόφ. 4553/2306/2019 του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων - ΦΕΚ Β’ 1051/29.3.2019, όπως το άρθρο αυτό ισχύει), ύψους … ευρώ, όπως αυτό υπολογίζεται βάσει της προϋπολογισθείσας αξίας της σύμβασης, … ευρώ χωρίς ΦΠΑ (βλ. το ηλεκτρονικό παράβολο με Κωδικό …).
2. Με την υπ’ αριθμόν 2/2023 (Αριθ. πρωτ.:Υ.Ε.Ε.Π. :766/13.12.2023) Διακήρυξη της Υπηρεσίας Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (Υ.Ε.Ε.Π.) της Βουλής των Ελλήνων, δημοσιευθείσα την 14η.12.2023 (ΚΗΜΔΗΣ) και 15η.12.2023 (ΕΣΗΔΗΣ), προκηρύχθηκε δημόσιος ανοικτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός, μέσω ΕΣΗΔΗΣ, για την ανάδειξη αναδόχου για το υποέργο 2 «Ενεργειακές παρεμβάσεις στο Μέγαρο και σε κτίρια της Βουλής των Ελλήνων» του Έργου με τίτλο «Ενεργειακές/κτιριακές παρεμβάσεις σε κτίρια της Βουλής των Ελλήνων», με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα, από οικονομικής απόψεως, προσφορά, μόνον βάσει τιμής, με χρηματικό αντικείμενο της σύμβασης ποσού … ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. 24% (… ευρώ). Το εν λόγω έργο προκηρύχθηκε την 15η.12.2023 με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των οικονομικών προσφορών την 25η.01.2024. Στον εν λόγω Διαγωνισμό υποβλήθηκαν προσφορές από πέντε (5) οικονομικούς φορείς μεταξύ των οποίων και η προσφεύγουσα. Μετά την αποσφράγιση των προσφορών και τον έλεγχο των δικαιολογητικών συμμετοχής, η προσφεύγουσα κατετάγη πρώτη κατά σειρά μειοδοσίας, ενώ η εταιρεία … κατετάγη τρίτη. Με την προσβαλλόμενη απόφαση του Συντονιστή της Υπηρεσίας Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (Υ.Ε.Ε.Π.) της αναθέτουσας Βουλής των Ελλήνων, επικυρώθηκαν τα πρακτικά αξιολόγησης φακέλων δικαιολογητικών συμμετοχής & οικονομικών προσφορών της Επιτροπής Διαγωνισμού με ημερομηνία 6.3.2024 και 16.4.2024, αποκλείστηκε η προσφορά της προσφεύγουσας και αναδείχθηκε ως προσωρινός ανάδοχος ο οικονομικός φορέας με την επωνυμία … .
3. Ο ένδικος διαγωνισμός, ως εκ του αντικειμένου του και της προϋπολογισθείσας δαπάνης, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4412/2016 (ΦΕΚ Α΄ 147), όπως ισχύει και η υπό κρίση διαφορά διέπεται από τις διατάξεις του Βιβλίου IV αυτού, περί έννομης προστασίας κατά τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων, οι οποίες είναι εφαρμοστέες κατ’ αρθ. 149 του προαναφερόμενου Κανονισμού της Βουλής.
4. Στο άρθρο 21 παρ. 1 του ως άνω Κανονισμού Λειτουργίας της Επιτροπής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών της Βουλής των Ελλήνων (ΕΕΠΠ) (όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με την υπ’ αριθμ. Πρωτ. 9195 Διεκπ. 6493 απόφαση του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων - ΦΕΚ Β΄ 4759/14.10.2021), ορίζεται ότι: «1. Η ΕΕΠΠ μπορεί, ύστερα από αίτημα του προσφεύγοντος το οποίο περιλαμβάνεται στην προσφυγή ή αυτεπαγγέλτως, και μετά από κλήση της αναθέτουσας αρχής προ τριών (3) ημερών, να εκδώσει, υποχρεωτικά κατόπιν συνεδρίασης και εντός δέκα (10) ημερών από την επομένη της χρέωσης της υπόθεσης σε εισηγητή, συνοπτικά αιτιολογημένη απόφαση αναστολής εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης και να ορίσει τα κατάλληλα μέτρα που πρέπει να ληφθούν έως ότου αποφανθεί για την προδικαστική προσφυγή και, πάντως, όχι πέραν της προθεσμίας που ορίζεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 24 του παρόντος Κανονισμού». Στις δε παρ. 2 και 3 του ίδιου άρθρου ορίζονται τα εξής: «2.Με την απόφαση της προηγούμενης παραγράφου μπορεί να διατάσσονται προσωρινά μέτρα για να επανορθωθεί η εικαζόμενη παράβαση ή να αποτραπεί η ζημία θιγόμενων συμφερόντων, στα οποία συμπεριλαμβάνονται μέτρα που αναστέλλουν τη διαδικασία ανάθεσης δημόσιας σύμβασης ή την εκτέλεση οποιασδήποτε απόφασης λαμβάνει η αναθέτουσα αρχή. 3. Η ΕΕΠΠ μπορεί να αποφασίσει να μην χορηγηθούν τα προσωρινά μέτρα της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου αν κρίνει ότι, ύστερα από στάθμιση όλων των συμφερόντων των εμπλεκομένων μερών που ενδέχεται να ζημιωθούν, καθώς και του δημοσίου συμφέροντος, οι πιθανές αρνητικές συνέπειες από τη χορήγηση των προσωρινών μέτρων είναι περισσότερες από τα οφέλη. Η απόφαση να μην χορηγηθούν προσωρινά μέτρα δεν θίγει τις λοιπές αξιώσεις που προβάλλει το πρόσωπο που έχει ζητήσει τη χορήγηση των εν λόγω μέτρων (άρθρο 366 παρ. 3 ν. 4412/2016)». Εξάλλου, στην αιτιολογική έκθεση του ν. 4412/2016, επί του άρθρου 366 αυτού, αναφέρεται ότι: «Δίδεται η δυνατότητα στην ΑΕΠΠ να διατάξει προσωρινά μέτρα προκειμένου να μην καταστεί αλυσιτελής η αποδοχή της προδικαστικής προσφυγής λόγω της προόδου της διαγωνιστικής διαδικασίας». Συνεπώς, κατά την έννοια των ως άνω διατάξεων, η απόφαση επί του αιτήματος αναστολής – λήψης προσωρινών μέτρων, σκοπεί να αποτρέψει τη δημιουργία ανεπανόρθωτων καταστάσεων ή δύσκολα αναστρέψιμων λόγω της προόδου του διαγωνισμού. Στο πλαίσιο αυτό, σκοπός της απόφασης επί αιτήματος αναστολής -λήψης προσωρινών μέτρων είναι η διασφάλιση των, κατ’ ελάχιστον, αμφισβητούμενων δικαιωμάτων των προσφευγόντων μέχρι την οριστική κρίση της διαφοράς και, ειδικότερα, η ρύθμιση μέχρι τότε μιας κατάστασης προς αποτροπή επικείμενου κινδύνου ή ανεπανόρθωτης βλάβης ή ζημίας.
5. Επειδή, το προβαλλόμενο με την κρινόμενη αίτηση αίτημα αναστολής εκτέλεσης της προσβαλλόμενης απόφασης, με την οποία αναδείχθηκε προσωρινή ανάδοχος της συμβάσεως ο προαναφερόμενος οικονομικός φορέας …, είναι απορριπτέο. Και τούτο, διότι, κατά τα άρθρα 364 παρ. 1 και 368 του ν. 4412/2016 και το άρθρο 12 παρ. 1 του Κανονισμού Λειτουργίας της ΕΕΠΠ της Βουλής των Ελλήνων, η σύναψη της συμβάσεως κωλύεται επί ποινή ακυρότητας με την άσκηση της υπόψη προδικαστικής προσφυγής και, επομένως, στο παρόν στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, το δικαίωμα της προσφεύγουσας και η εύλογη προσδοκία της να αναλάβει το αντικείμενο της υπό ανάθεση συμβάσεως σε περίπτωση ευδοκίμησης της προδικαστικής της προσφυγής δεν θίγεται, ούτε κινδυνεύει αυτή να υποστεί ζημία για την αποτροπή της οποίας είναι αναγκαία η αναστολή της διαγωνιστικής διαδικασίας (βλ. και ΕΑΔΗΣΥ Α9, 66, 71/2023 κ.α.). Περαιτέρω, το αίτημα της κρινόμενης αίτησης να διαταχθεί ως ασφαλιστικό μέτρο η αναστολή της υποχρεώσεως της προσφεύγουσας προς δήλωση του λόγου αποκλεισμού του άρθρου 73 παρ. 4 ζ΄ του ν. 4412/2016 στις μεταγενέστερες διαγωνιστικές διαδικασίες μέχρι την έκδοση αποφάσεως επί της ως άνω προδικαστικής προσφυγής της, δεν βρίσκει έρεισμα στις ως άνω εφαρμοστέες διατάξεις περί χορήγησης αναστολής από την ΕΕΠΠ και υπερβαίνει τον επιδιωκόμενο με αυτές σκοπό που συνίσταται στη διατήρηση του αντικειμένου της προδικαστικής προσφυγής, προκειμένου να μην καταστεί αλυσιτελής η αποδοχή αυτής λόγω της προόδου της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Για τους λόγους αυτούς
Απορρίπτει το αίτημα αναστολής της διαγωνιστικής διαδικασίας και χορήγησης προσωρινών μέτρων που περιλαμβάνεται στην προδικαστική προσφυγή.
Κρίθηκε και αποφασίσθηκε στις 21 Μαιου 2024 και εκδόθηκε αυθημερόν
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΕΛΕΝΗ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΥ
Print