Απόφαση ΕΕΠΠ 9/2021
Αριθμός Απόφασης: 9/2021
Η Επιτροπή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών
της Βουλής των Ελλήνων
(άρθρου 149 παρ. 3 του Κανονισμού της Βουλής, Μέρος Β΄, Α΄51/1997)
Συνεδρίασε στις 17 Σεπτεμβρίου 2021 και ώρα 1.00 μ.μ. στην Αθήνα (Β.Σοφίας 11, Μέγαρο Αρβανίτη) με Πρόεδρο την Ζαφειρία Γιαλελή, Πρόεδρο Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων και τους Νικόλαο-Δημήτριο Πουλάκο, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Εισηγητή) και Ανδρέα Κούνδουρο, Ειδικό Επιστημονικό Συνεργάτη του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής και Προϊστάμενο του Τμήματος Ευρωπαϊκών Μελετών της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, τακτικά μέλη της. Γραμματέας, ο νομικός συνεργάτης του Τμήματος Νομικής Υποστήριξης Υπηρεσιών της Βουλής των Ελλήνων, Λεωνίδας Ερωτοκρίτου.
Για να αποφασίσει σχετικά με την από 13.8.2021 προσφυγή,
της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «…», που εδρεύει στην … ( … αρ. … – …).
κατά της απόφασης με αρ. 721/4.8.2021 του Συντονιστή της Υπηρεσίας Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (Υ.Ε.Ε.Π.) της Βουλής των Ελλήνων
και κατά της παρεμβαίνουσας εταιρείας με την επωνυμία «…», που εδρεύει στην … (οδός … αρ. …)
1. Με την 1/2021 διακήρυξη της Υπηρεσίας Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (Υ.Ε.Ε.Π.) της Βουλής των Ελλήνων, ως αναθέτουσας αρχής, που δημοσιεύθηκε στις 16.4.2021 στην Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκηρύχθηκε διεθνής ανοικτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου για το υποέργο με τίτλο «Ολοκληρωμένη Ψηφιακή Διαχείριση Υλικού» της πράξης «Ψηφιοποίηση τεκμηρίων της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων», με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής και προϋπολογισθείσα δαπάνη 1.927.587,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Στο Παράρτημα Ι της διακήρυξης περιγράφεται αναλυτικώς το αντικείμενο της σύμβασης, που συνίσταται στη δημιουργία ενός ενιαίου περιβάλλοντος ψηφιοποίησης, τεκμηρίωσης, διαχείρισης και προβολής του πολιτιστικού αποθέματος της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων και παρατίθενται αναλυτικώς σε πίνακες οι κατηγορίες υλικού προς ψηφιοποίηση, επεξεργασία / τεκμηρίωση (πίνακας 1) και ψηφιοποιημένου υλικού προς επεξεργασία (πίνακας 2). Στο διαγωνισμό αυτό, μετά και την 411/25.5.2021 απόφαση του Συντονιστή της Υ.Ε.Ε.Π., με την οποία μετατέθηκε η ημερομηνία ηλεκτρονικής αποσφράγισης προσφορών για τις 16.6.2021, υποβλήθηκαν τρείς προσφορές και, μετά την ηλεκτρονική αποσφράγιση τους και τον έλεγχο των δικαιολογητικών συμμετοχής, εισηγήθηκε η Επιτροπή Διαγωνισμού την απόρριψη της προσφοράς της «...» και την αποδοχή των προσφορών της προσφεύγουσας και της εταιρείας «…» (σχ. Πρακτικό 1α/4.8.2021 της Επιτροπής Διαγωνισμού). Στη συνέχεια, με την ήδη προσβαλλόμενη απόφαση του Συντονιστή της Ε.Ε.Ε.Π. εγκρίθηκε το ως άνω Πρακτικό.
2. Με την υπό κρίση προδικαστική προσφυγή, που κατατέθηκε μέσω Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ. στις 13.8.2021 και για την άσκησή της καταβλήθηκε παράβολο ποσού 9.640 ευρώ (εκτιμώμενη αξία 1.927.587 ευρώ Χ 0,50%), ζητείται εμπροθέσμως και εν γένει παραδεκτώς η ακύρωση της 721/4.8.2021 απόφασης του Συντονιστή της Υ.Ε.Ε.Π., κατά το μέρος που έκανε αποδεκτή την προσφορά της εταιρείας «…». Η τελευταία αυτή εταιρεία με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς, με την από 27.8.2021 παρέμβασή της, επιδιώκει τη διατήρηση της ισχύος της προσβαλλόμενης απόφασης.
3. Ο ν.4412/2016, οι διατάξεις του οποίου εφαρμόζονται στον κρίσιμο διαγωνισμό, όπως ίσχυαν κατά τον χρόνο δημοσίευσης της ως άνω διακήρυξης, προβλέπει στο άρθρο 71 (γενικές αρχές άρθρο 56 Οδηγίας 2014/24/ΕΕ) , όσον αφορά την επιλογή των συμμετεχόντων και ανάθεση δημόσιων συμβάσεων υπηρεσιών, τα εξής: «Οι συμβάσεις ανατίθενται βάσει των κριτηρίων που καθορίζονται στα άρθρα 86 έως 89 εφόσον η αναθέτουσα αρχή έχει επαληθεύσει σύμφωνα με τα άρθρα 79 έως 81, ότι πληρούνται όλες οι κατωτέρω προϋποθέσεις: α) η προσφορά συνάδει με τις απαιτήσεις, τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια που προβλέπονται στην προκήρυξη σύμβασης... β) η προσφορά προέρχεται από προσφέροντα ο οποίος δεν αποκλείεται από τη συμμετοχή δυνάμει των άρθρων 73 και 74 και πληροί τα κριτήρια επιλογής που καθορίζονται από την αναθέτουσα αρχή, σύμφωνα με τα άρθρα 75 έως 77, και, κατά περίπτωση, τους κανόνες αμεροληψίας που αναφέρονται στο άρθρο 84...» και στο άρθρο 75 (Κριτήρια επιλογής, άρθρ.58 της Οδηγίας) «1. Τα κριτήρια επιλογής μπορεί να αφορούν: α) την καταλληλότητα για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας, β) την οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια, γ) την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα…… 2..... 4. Όσον αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα, οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να επιβάλλουν απαιτήσεις που να εξασφαλίζουν ότι οι οικονομικοί φορείς διαθέτουν τους αναγκαίους ανθρώπινους και τεχνικούς πόρους και την εμπειρία για να εκτελέσουν τη σύμβαση σε κατάλληλο επίπεδο ποιότητας. Οι αναθέτουσες αρχές μπορεί να απαιτούν ειδικότερα από τους οικονομικούς φορείς να διαθέτουν ικανοποιητικό επίπεδο εμπειρίας, αποδεικνυόμενο με κατάλληλες συστάσεις από συμβάσεις που έχουν εκτελεστεί στο παρελθόν..... 5. Οι αναθέτουσες αρχές αναφέρουν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις συμμετοχής που μπορεί να εκφράζονται ως ελάχιστα επίπεδα ικανότητας, καθώς και τα κατάλληλα αποδεικτικά μέσα, στην προκήρυξη της σύμβασης ή στην πρόσκληση επιβεβαίωσης ενδιαφέροντος». Στο άρθρο 78 παρ.1 (Στήριξη στις ικανότητες άλλων φορέων, άρθρο 63 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ) ορίζεται ότι «Όσον αφορά τα κριτήρια…. σχετικά με την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα που προβλέπονται στην παρ.4 του άρθρου 75, ένας οικονομικός φορέας μπορεί, κατά περίπτωση και για συγκεκριμένη σύμβαση, να στηρίζεται στις ικανότητες άλλων φορέων, ασχέτως της νομικής φύσης των δεσμών του με αυτούς. Όσον αφορά τα κριτήρια που σχετίζονται με ….. την σχετική επαγγελματική εμπειρία, οι οικονομικοί φορείς, μπορούν ωστόσο να βασίζονται στις ικανότητες άλλων φορέων μόνο εάν οι τελευταίοι θα εκτελέσουν τις εργασίες ή τις υπηρεσίες για τις οποίες απαιτούνται οι συγκεκριμένες ικανότητες. Αν ο οικονομικός φορέας επιθυμεί να στηριχθεί στις ικανότητες άλλων φορέων, αποδεικνύει στην αναθέτουσα αρχή ότι θα έχει στη διάθεσή του τους αναγκαίους πόρους, ιδίως, με την προσκόμιση της σχετικής δέσμευσης των φορέων αυτών για τον σκοπό αυτό. Η αναθέτουσα αρχή ελέγχει, σύμφωνα με τα άρθρα 79, 80 και 81, αν οι φορείς, στις ικανότητες των οποίων προτίθεται να στηριχθεί ο οικονομικός φορέας, πληρούν τα σχετικά κριτήρια επιλογής και εάν συντρέχουν λόγοι αποκλεισμού, σύμφωνα με τα άρθρα 73 και 74. Η αναθέτουσα αρχή απαιτεί από τον οικονομικό φορέα να αντικαταστήσει έναν φορέα που δεν πληροί σχετικό κριτήριο επιλογής ή για τον οποίο συντρέχουν λόγοι αποκλεισμού των παραγράφων 1 και 2. του άρθρου 73 και του άρθρου 74. Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να απαιτήσει από τον οικονομικό φορέα την αντικατάσταση φορέα για τον οποίον συντρέχουν λόγοι αποκλεισμού της παρ. 4 του άρθρου 73 και του άρθρου 74….». Στο άρθρο δε 79 παρ.1 και 5 του ιδίου νόμου (Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης, άρθρο 59 της Οδηγίας 2014/23/ΕΕ) ορίζεται ότι «1. Κατά την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής ή κατά την υποβολή προσφορών στις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων, ... οι αναθέτουσες αρχές δέχονται το Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (ΕΕΕΣ), το οποίο ισοδυναμεί με ενημερωμένη υπεύθυνη δήλωση με τις συνέπειες του ν.1599/1986 (Α’ 75) ως προκαταρκτική απόδειξη προς αντικατάσταση των πιστοποιητικών που εκδίδουν δημόσιες αρχές ή τρίτα μέρη επιβεβαιώνοντας ότι ο εν λόγω οικονομικός φορέας πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α) δεν βρίσκεται σε μία από τις καταστάσεις των άρθρων 73, περί λόγων αποκλεισμού, και 74, περί αποκλεισμού οικονομικού φορέα... για τις οποίες οι οικονομικοί φορείς αποκλείονται ή μπορούν να αποκλεισθούν β) πληροί τα σχετικά κριτήρια επιλογής, τα οποία έχουν καθορισθεί σύμφωνα με τα άρθρα 75, 76 και 77... Όταν ο οικονομικός φορέας στηρίζεται στις ικανότητες άλλων φορέων, σύμφωνα με το άρθρο 78, το ΕΕΕΣ περιέχει επίσης τις ίδιες πληροφορίες για τους φορείς αυτούς. Το ΕΕΕΣ αποτελείται από επίσημη δήλωση του οικονομικού φορέα ότι ο σχετικός λόγος αποκλεισμού δεν ισχύει και/ή ότι πληρούται το σχετικό κριτήριο επιλογής και παρέχει τις κατάλληλες πληροφορίες, όπως απαιτείται από την αναθέτουσα αρχή... 5. Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να ζητεί από προσφέροντες και υποψήφιους, σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, να υποβάλλουν όλα ή ορισμένα δικαιολογητικά, όταν αυτό απαιτείται για την ορθή διεξαγωγή της διαδικασίας». Κατά την έννοια των πιο πάνω διατάξεων, που πρέπει να ερμηνεύονται σύμφωνα με τις αρχές της διαφάνειας, ίσης μεταχείρισης και αναλογικότητας, οι αναθέτουσες αρχές περιορίζουν τις απαιτήσεις συμμετοχής σε εκείνες που είναι απαραίτητες ώστε να διασφαλίζεται ότι ο υποψήφιος οικονομικός φορέας διαθέτει τις εκ του νόμου απαιτούμενες προϋποθέσεις, τις χρηματοοικονομικές δυνατότητες, καθώς και τις τεχνικές και επαγγελματικές ικανότητες για την εκτέλεση της υπό ανάθεση σύμβασης. Με βάση δε τις αρχές αυτές, τα ελάχιστα επίπεδα οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, καθώς και τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας που απαιτούνται για συγκεκριμένη σύμβαση πρέπει να είναι συνδεδεμένα και ανάλογα προς το αντικείμενο της σύμβασης, ενώ τα κριτήρια «ποιοτικής επιλογής» και τα κριτήρια «αξιολόγησης-ανάθεσης» στο πλαίσιο διαγωνισμού με κριτήριο ανάθεσης τη συμφερότερη προσφορά βάσει σχέσεων ποιότητας και τιμής, συνιστούν απολύτως διακριτές έννοιες, που ορίζουν διακριτές και αυτοτελείς φάσεις της διαγωνιστικής διαδικασίας εντός του σταδίου αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς (πάγια νομολογία ΔΕΕ απόφαση της 24ης Ιανουαρίου 2008, C-532/06, Λιανάκης σκ. 26 επ.). Τα κριτήρια επιλογής καθορίζουν το κατ’ αρχήν αποδεκτό της προσφοράς, ενώ τα κριτήρια αξιολόγησης υπεισέρχονται σε εκτίμηση σε βάθος των επιμέρους καθοριζομένων από την αναθέτουσα ως κρίσιμων στοιχείων σχετικά με τον τρόπο θα εκτελεστεί το συμβατικό αντικείμενο, καθορίζουν δε το πρόσωπο του προσωρινού αναδόχου, δηλαδή εκείνου με τη συμφερότερη προσφορά μεταξύ των κατ’ αρχήν αποδεκτών προσφορών που κρίθηκαν σε προηγούμενη φάση με τα κριτήρια επιλογής. Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να επιβάλλει, όσον αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα απαιτήσεις που να εξασφαλίζουν ότι οι οικονομικοί φορείς διαθέτουν τους αναγκαίους ανθρώπινους και τεχνικούς πόρους και την εμπειρία να εκτελέσουν τη σύμβαση σε κατάλληλο επίπεδο ποιότητας. Τέλος, με τις διατάξεις του άρθρου 78 του ν. 4412/2016 ρυθμίζεται ο θεσμός της δάνειας εμπειρίας, δηλαδή της εκ του νόμου δυνατότητας των συμμετεχόντων σε δημόσιους διαγωνισμούς οικονομικών φορέων να «δανείζονται» από τρίτους φορείς που δεν μετέχουν οι ίδιοι στον διαγωνισμό, την εμπειρία που λείπει στο πρόσωπο τους, αλλά είναι απαραίτητη για τη συμμετοχή σε αυτόν, χωρίς μάλιστα να ασκεί επιρροή η νομική φύση του δεσμού δανειζόμενου και δανειστή, αρκεί μόνο να αποδεικνύεται ότι ο πρώτος έχει στη διάθεση του τους αναγκαίους πόρους ή υπάρχει η σχετική δέσμευση για το σκοπό αυτό από τον δανειστή. Προς τούτο, απαιτείται η προσκόμιση επαρκών αποδείξεων, προκειμένου να εξακριβωθεί ότι είτε συμμετέχει ο οικονομικός φορέας αυτόνομα, είτε με επίκληση δάνειας εμπειρίας τρίτου φορέα, οφείλει η πλήρωση των κριτηρίων τεχνικής και επαγγελματικής επάρκειας του να ελέγχεται και να διαπιστώνεται με το ίδιο μέτρο κρίσης και βάσει αξιολόγησης των ιδίων αποδεικτικών μέσων, μεταξύ των οποίων είναι η υποβολή αναλυτικών πληροφοριών στο Ε.Ε.Ε.Σ. Έχει, δηλαδή, υποχρέωση ο οικονομικός φορέας να συνυποβάλει με την προσφορά του, τόσο το Ε.Ε.Ε.Σ. που αφορά τον ίδιο, συμπληρωμένο ορθά, με τη δήλωση ότι θα στηριχθεί στις ικανότητες τρίτου φορέα, ταυτόχρονα όμως και χωριστό έντυπο Ε.Ε.Ε.Σ. για τον τελευταίο (τρίτο). Σε κάθε περίπτωση δε, η αναθέτουσα αρχή, εφόσον διαπιστώσει ότι στο πρόσωπο του τρίτου συντρέχει κάποιος λόγος αποκλεισμού ή ελλείπει κάποιο κριτήριο επιλογής, ζητά από τον υποψήφιο φορέα την αντικατάσταση του (ΣτΕ 569/2019, 2723/2018, ΣτΕ ΕΑ 114/2019, 115/2019, 40/2019, ΔεφΑθ 1064/2020 κ.α.).
4. Στη διακήρυξη του διαγωνισμού ορίζονται τα ακόλουθα: «2.2.3.2. Αποκλείεται από τη συμμετοχή σε διαδικασία σύναψης σύμβασης οποιοσδήποτε οικονομικός φορέας, εάν η αναθέτουσα αρχή: α) γνωρίζει ότι ο εν λόγω οικονομικός φορέας έχει αθετήσει τις υποχρεώσεις του όσον αφορά στην καταβολή φόρων ή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και αυτό έχει διαπιστωθεί από δικαστική ή διοικητική απόφαση με τελεσίδικη και δεσμευτική ισχύ, σύμφωνα με διατάξεις της χώρας όπου είναι εγκατεστημένος ή την εθνική νομοθεσία, β) μπορεί να αποδείξει με τα κατάλληλα μέσα ότι ο οικονομικός φορέας έχει αθετήσει τις υποχρεώσεις του όσον αφορά την καταβολή φόρων ή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, γ) …. 2.2.3.4 Αποκλείεται από τη συμμετοχή στη διαδικασία σύναψης της παρούσας σύμβασης, οικονομικός φορέας σε οποιαδήποτε από τις ακόλουθες καταστάσεις: (α) …. (στ) εάν έχει επιδείξει σοβαρή ή επαναλαμβανόμενη πλημμέλεια κατά την εκτέλεση ουσιώδους απαίτησης στο πλαίσιο προηγούμενης δημόσιας σύμβασης, προηγούμενης σύμβασης με αναθέτοντα φορέα ή προηγούμενης σύμβασης παραχώρησης που είχε ως αποτέλεσμα την πρόωρη καταγγελία της προηγούμενης σύμβασης, αποζημιώσεις ή άλλες παρόμοιες κυρώσεις, (ζ) εάν έχει κριθεί ένοχος σοβαρών ψευδών δηλώσεων κατά την παροχή των πληροφοριών που απαιτούνται για την εξακρίβωση της απουσίας των λόγων αποκλεισμού ή την πλήρωση των κριτηρίων επιλογής, έχει αποκρύψει τις πληροφορίες αυτές ή δεν είναι σε θέση να προσκομίσει τα δικαιολογητικά που απαιτούνται κατ’ εφαρμογή του άρθρου 2.2.5.2 της παρούσας, (η) εάν επιχείρησε να επηρεάσει με αθέμιτο τρόπο τη διαδικασία λήψης αποφάσεων της Βουλής των Ελλήνων, να αποκτήσει εμπιστευτικές πληροφορίες που ενδέχεται να του αποφέρουν αθέμιτο πλεονέκτημα στη διαδικασία σύναψης σύμβασης ή να παράσχει εξ αμελείας παραπλανητικές πληροφορίες που ενδέχεται να επηρεάσουν ουσιωδώς τις αποφάσεις που αφορούν τον αποκλεισμό, την επιλογή ή την ανάθεση, (θ) εάν η Βουλή των Ελλήνων μπορεί να αποδείξει, με κατάλληλα μέσα ότι έχει διαπράξει σοβαρό επαγγελματικό παράπτωμα, το οποίο θέτει εν αμφιβόλω την ακεραιότητά του .… 2.2.3.5 Ο οικονομικός φορέας αποκλείεται σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο κατά τη διάρκεια της διαδικασίας σύναψης της παρούσας σύμβασης, όταν αποδεικνύεται ότι βρίσκεται, λόγω πράξεων ή παραλείψεών του, είτε πριν είτε κατά τη διαδικασία, σε μία από τις ως άνω περιπτώσεις. 2.2.3.6 Οικονομικός φορέας που εμπίπτει σε μια από τις καταστάσεις που αναφέρονται στις παραγράφους …… 2.2.3.4 μπορεί να προσκομίζει στοιχεία προκειμένου να αποδείξει ότι τα μέτρα που έλαβε επαρκούν για να αποδείξουν την αξιοπιστία του, παρότι συντρέχει ο σχετικός λόγος αποκλεισμού (αυτoκάθαρση). Εάν τα στοιχεία κριθούν επαρκή, ο εν λόγω οικονομικός φορέας δεν αποκλείεται από τη διαδικασία σύναψης σύμβασης…… 2.2.3.7 Η απόφαση για την διαπίστωση της επάρκειας ή μη των επανορθωτικών μέτρων κατά την προηγούμενη παράγραφο εκδίδεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 8 και 9 του άρθρου 73 του ν.4412/2016 …. 2.2.4 Κριτήρια Επιλογής - Καταλληλότητα άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας. Οι οικονομικοί φορείς που συμμετέχουν στη διαδικασία σύναψης της παρούσας σύμβασης απαιτείται να ασκούν δραστηριότητα συναφή με το αντικείμενο της σύμβασης... 2.2.5. ... 2.2.6. Τεχνική και επαγγελματική ικανότητα. Όσον αφορά στην τεχνική και επαγγελματική ικανότητα για την παρούσα διαδικασία σύναψης σύμβασης, οι οικονομικοί φορείς απαιτείται: α) να έχουν εκτελέσει και ολοκληρώσει επιτυχώς κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε (5) ετών, τουλάχιστον 3 Συμβάσεις, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων, αθροιστικά, να ανέρχεται τουλάχιστον στο 100% της εκτιμώμενης αξίας της παρούσας Σύμβασης. Εκάστη των Συμβάσεων θα πρέπει να σχετίζεται εν όλω ή εν μέρει με το φυσικό αντικείμενο του έργου, συνολικά όμως θα πρέπει να καλύπτουν πλήρως το φυσικό αντικείμενο του έργου….. β)... γ)... δ)…… 2.2.8. Στήριξη στην ικανότητα άλλων. Οι οικονομικοί φορείς μπορούν, όσον αφορά τα κριτήρια….. σχετικά με την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα (της παραγράφου 2.2.6) να στηρίζονται στις ικανότητες άλλων φορέων, ασχέτως της νομικής φύσης των δεσμών τους με αυτούς. Στην περίπτωση αυτή, αποδεικνύουν ότι θα έχουν στη διάθεση τους τους αναγκαίους πόρους, με την προσκόμιση της σχετικής δέσμευσης των φορέων στην ικανότητα των οποίων στηρίζονται. Ειδικά, όσον αφορά στα κριτήρια επαγγελματικής ικανότητας που σχετίζονται με τους τίτλους σπουδών και τα επαγγελματικά προσόντα που ορίζονται στην περίπτωση στ΄ του Μέρους ΙΙ του Παραρτήματος ΧΙΙ του Προσαρτήματος Α΄ του ν. 4412/2016 ή με την σχετική επαγγελματική εμπειρία, οι οικονομικοί φορείς, μπορούν να στηρίζονται στις ικανότητες άλλων φορέων, μόνο, εάν οι τελευταίοι θα εκτελέσουν τις εργασίες ή τις υπηρεσίες για τις οποίες απαιτούνται οι συγκεκριμένες ικανότητες….. Α) Επίκληση δάνειας τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας: Σύμφωνα με το άρθρο 63 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ (άρθρο 78 ν. 4412/2016) οι υποψήφιοι για την απόδειξη της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, όπως αυτή ζητείται στην παρ. 2.2.6 της παρούσας, μπορεί να στηρίζονται στην τεχνική ικανότητα τρίτων φορέων που δεν μετέχουν στην προσφορά, ασχέτως της νομικής φύσης των δεσμών τους με αυτές. Στην περίπτωση αυτή, πρέπει να αποδεικνύουν στην αναθέτουσα αρχή ότι κατά την εκτέλεση της σύμβασης θα έχουν στη διάθεση τους αναγκαίους πόρους, με την προσκόμιση της σχετικής δέσμευσης των φορέων αυτών. Η απόδειξη της δέσμευσης του τρίτου δανείζοντος φορέα κατά τα ανωτέρω γίνεται με την προσκόμιση κάθε αναγκαίου εγγράφου και ενδεικτικά: α. Έγγραφης δέσμευσης του τρίτου φορέα απευθυνόμενης προς την αναθέτουσα αρχή με την οποία θα αναλαμβάνει την υποχρέωση να συνάψει έγγραφη συμφωνία συνεργασίας για την υλοποίηση του Έργου με τον διαγωνιζόμενο, πριν την τελική κατακύρωση του παρόντος διαγωνισμού. β. Έγγραφης συμφωνίας συνεργασίας με το εν λόγω φυσικό ή νομικό πρόσωπο, διάρκειας τουλάχιστον ίσης με το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα υλοποίησης του Έργου. Β)…..». Εξάλλου, στο άρθρο 2.2.9 (Κανόνες απόδειξης ποιοτικής επάρκειας) προβλέπονται τα εξής: «2.2.9.1. Προκαταρκτική απόδειξη κατά την υποβολή των προσφορών. Προς προκαταρκτική απόδειξη ότι οι προσφέροντες οικονομικοί φορείς α) δεν βρίσκονται σε μία από τις καταστάσεις της παραγράφου 2.2.3 και β) πληρούν τα σχετικά κριτήρια επιλογής των παραγράφων 2.2.4, 2.2.5, 2.2.6 και 2.2.7 της παρούσης, προσκομίζουν κατά την υποβολή της προσφοράς τους ως δικαιολογητικό συμμετοχής, το προβλεπόμενο από το άρθρο 79 παρ.1 και 3 του ν. 4412/2016 Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (ΕΕΕΣ), σύμφωνα με το επισυναπτόμενο στην παρούσα Παράρτημα ΙΙ, το οποίο αποτελεί ενημερωμένη υπεύθυνη δήλωση .... 2.2.9.2 Αποδεικτικά μέσα. Α. Το δικαίωμα συμμετοχής των οικονομικών φορέων και οι όροι και προϋποθέσεις συμμετοχής τους, όπως ορίζονται στις παραγράφους 2.2.1 έως 2.2.8, κρίνονται κατά την υποβολή της προσφοράς, κατά την υποβολή των δικαιολογητικών της παρούσας παραγράφου και κατά τη σύναψη της σύμβασης στις περιπτώσεις του άρθρου 105 παρ.3 περ. γ του ν. 4412/2016. Στην περίπτωση που προσφέρων οικονομικός φορέας ή ένωση αυτών στηρίζεται στις ικανότητες άλλων φορέων, σύμφωνα με την παράγραφο 2.2.8 της παρούσας, οι φορείς στην ικανότητα των οποίων στηρίζεται υποχρεούνται στην υποβολή δικαιολογητικών που αποδεικνύουν ότι δεν συντρέχουν οι λόγοι αποκλεισμού της παραγράφου 2.2.3 της παρούσας και ότι πληρούν τα σχετικά κριτήρια επιλογής κατά περίπτωση (2.2.5 και 2.2.8). Ο οικονομικός φορέας υποχρεούται να αντικαταστήσει έναν φορέα στην ικανότητα του οποίου στηρίζεται, εφόσον ο τελευταίος δεν πληροί το σχετικό κριτήριο επιλογής ή για τον οποίο συντρέχουν λόγοι αποκλεισμού των παραγράφων 2.2.3.1, 2.2.3.2 και 2.2.3.4..... Β.1. ... Β.4. Ειδικά για την απόδειξη της τεχνικής ικανότητας της παραγράφου 2.2.6 οι οικονομικοί φορείς προσκομίζουν: Πρωτόκολλο/πιστοποιητικό παραλαβής (στην περίπτωση που εργοδότης είναι δημόσιο φορέας) ή βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης (εάν ο εργοδότης είναι ιδιώτης) καθώς και τις σχετικές συμβάσεις στην περίπτωση από τα παραπάνω πρωτόκολλα- βεβαιώσεις δεν αποδεικνύονται με σαφήνεια τα ζητούμενα στην παράγραφο 2.2.6 α. Θα υποβάλλουν επίσης κατάλογο σε μορφή πίνακα, σύμφωνα με την παρακάτω μορφή: ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ, ΤΟΠΟΣ, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΔΟΤΗ (ΟΝΟΜΑ ΤΙΤΛΟΣ, ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΗΛΕΦΩΝΟ), ΗΜ. ΕΝΑΡΞΗΣ ΗΜ. ΛΗΞΗΣ, ΠΟΣΟ (€) , ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΟ ΕΠΙΤΥΧΟΥΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ... Β.9. Στην περίπτωση που οικονομικός φορέας επιθυμεί να στηριχθεί στις ικανότητες άλλων φορέων, σύμφωνα με την παράγραφο 2.2.8 για την απόδειξη ότι θα έχει στη διάθεσή του τους αναγκαίους πόρους, προσκομίζει τα αναφερόμενα στην παράγραφο 2.2.8». Ακόμη, στο άρθρο 2.4.3 ορίζονται τα εξής: «Περιεχόμενα Φακέλου «Δικαιολογητικά Συμμετοχής-Τεχνική Προσφορά. 2.4.3.1 Δικαιολογητικά Συμμετοχής Τα στοιχεία και δικαιολογητικά για την συμμετοχή των προσφερόντων στη διαγωνιστική διαδικασία περιλαμβάνουν: α) το Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (Ε.Ε.Ε.Σ.), όπως προβλέπεται στην παρ. 1 και 3 του άρθρου 79 του ν. 4412/2016 και β) την εγγύηση συμμετοχής….. 2.4.3.2 Τεχνική Προσφορά. H τεχνική προσφορά θα πρέπει να καλύπτει όλες τις απαιτήσεις και τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί από την αναθέτουσα αρχή στα Παραρτήματα I, IIΙ και IV της Διακήρυξης, περιγράφοντας ακριβώς πώς οι συγκεκριμένες απαιτήσεις και προδιαγραφές πληρούνται. Περιλαμβάνει ιδίως τα έγγραφα και δικαιολογητικά, βάσει των οποίων θα αξιολογηθεί η καταλληλότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών ειδών, με βάση το κριτήριο ανάθεσης, σύμφωνα με τα αναλυτικώς αναφερόμενα στα ως άνω Παραρτήματα ….. Οι οικονομικοί φορείς αναφέρουν το τμήμα της σύμβασης που προτίθενται να αναθέσουν υπό μορφή υπεργολαβίας σε τρίτους, καθώς και τους υπεργολάβους που προτείνουν» και στο άρθρο 3.2 ορίζεται ότι: «Πρόσκληση υποβολής δικαιολογητικών προσωρινού αναδόχου - Δικαιολογητικά προσωρινού αναδόχου. Μετά την αξιολόγηση των προσφορών, η αναθέτουσα αρχή αποστέλλει σχετική ηλεκτρονική πρόσκληση μέσω του συστήματος στον προσφέροντα, στον οποίο πρόκειται να γίνει η κατακύρωση («προσωρινό ανάδοχο»), και τον καλεί να υποβάλει…… τα αποδεικτικά έγγραφα νομιμοποίησης και τα πρωτότυπα ή αντίγραφα που εκδίδονται, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 4250/2014 (Α΄ 74) όλων των δικαιολογητικών που περιγράφονται στην παράγραφο 2.2.9.2. της παρούσας διακήρυξης, ως αποδεικτικά στοιχεία για τη μη συνδρομή των λόγων αποκλεισμού της παραγράφου 2.2.3 της διακήρυξης, καθώς και για την πλήρωση των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής….».
5. Όπως προκύπτει από τον φάκελο της υπόθεσης, στο από 15.6.2021 Ε.Ε.Ε.Σ. που υπέβαλε με την προσφορά της στο διαγωνισμό η ήδη παρεμβαίνουσα εταιρεία «...» απάντησε αρνητικά στο ερώτημα αν έχει κριθεί ένοχη σοβαρών ψευδών δηλώσεων κατά την παροχή των πληροφοριών που απαιτούνται για την εξακρίβωση της απουσίας των λόγων αποκλεισμού ή την πλήρωση των κριτηρίων επιλογής, αν έχει αποκρύψει αυτές τις πληροφορίες, αν δεν ήταν σε θέση να υποβάλει, χωρίς καθυστέρηση, τα δικαιολογητικά που απαιτούνται από την αναθέτουσα αρχή ή τον αναθέτοντα φορέα, και αν έχει επιχειρήσει να επηρεάσει με αθέμιτο τρόπο τη διαδικασία λήψης αποφάσεων της αναθέτουσας αρχής ή του αναθέτοντα φορέα, να αποκτήσει εμπιστευτικές πληροφορίες που ενδέχεται να της αποφέρουν αθέμιτο πλεονέκτημα στη διαδικασία σύναψης σύμβασης ή να παράσχει εξ αμελείας παραπλανητικές πληροφορίες που ενδέχεται να επηρεάσουν ουσιωδώς τις αποφάσεις που αφορούν τον αποκλεισμό, την επιλογή ή την ανάθεση. Στο πεδίο του Ε.Ε.Ε.Σ. σχετικά με την ύπαρξη υπεργολάβων στην ικανότητα των οποίων στηρίζεται, δήλωσε ότι για την πλήρωση των κριτηρίων επιλογής προτίθεται να στηριχθεί στις ικανότητες, μεταξύ άλλων, των εταιρειών «…», υπεργολάβο της σε ποσοστό 54,47% και «…», υπεργολάβο της σε ποσοστό 15,25%, στο δε πεδίο που αφορά τη σύνθεση της ομάδας έργου, δήλωσε συγκεκριμένα μέλη της ομάδας έργου από την εν λόγω υπεργολάβο, ενώ στη θέση Γενικού Επιστημονικού Υπεύθυνου Τεκμηρίωσης δήλωσε τον εξωτερικό συνεργάτη της …., …. Με τα δικαιολογητικά συμμετοχής η παρεμβαίνουσα συνυπέβαλε την από 15.6.2021 δήλωση συνεργασίας, με την οποία η … δεσμεύεται έναντι της Βουλής των Ελλήνων και της παρεμβαίνουσας ότι, σε περίπτωση που το ως άνω έργο ανατεθεί στην τελευταία εταιρεία, θα θέσει τους αναγκαίους για την εκτέλεσή του πόρους και μέσα (ανθρώπινους πόρους, τεχνογνωσία, έργα) και θα υποστηρίξει αυτήν καθ’ όλη τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου, προσφέροντας τις παρακάτω υπηρεσίες με ποσοστό 54,47% και ο εξωτερικός συνεργάτης … ποσοστό 1,63% : υπηρεσίες ψηφιοποίησης, ψηφιακής επεξεργασίας (ocr, edit), τεκμηρίωσης λογισμικό captoria λογισμικό captoria-u και εν γένει ότι άλλο λογισμικό απαιτηθεί για την ψηφιακή επεξεργασία, εξοπλισμό σάρωσης, ψηφιακής επεξεργασίας, τεκμηρίωσης. Στην ίδια δήλωση συνεργασίας παρατίθεται πίνακας ονομάτων και ειδικοτήτων των στελεχών που διατίθενται από την … και θα εμπλακούν στο έργο μέχρι το πέρας της διάρκειάς του, καθώς και πίνακας ολοκληρωμένων έργων της ίδιας εταιρείας. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνεται το έργο «… - Α. Ψηφιοποίηση 1.000.664 σελίδων του ακόλουθου αρχειακού υλικού - Χειρόγραφοι Κώδικες 498.271 σελίδες - Παλαίτυπα Έγγραφα 182.393 σελίδες - Ιστορικό Αρχείο 320.000 σελίδες. Β. Τεκμηρίωση 1.496.000 λήψεων του ακόλουθου αρχειακού υλικού: - Χειρόγραφοι Κώδικες 900.000 λήψεις - Αρχείο Εγγράφων 550.000 λήψεις - Αρχαιολογικά Αντικείμενα (Έργα Τέχνης) 46.000 λήψεις» στο …. και σε 12 …., με εργοδότη τη «….», κατά το χρονικό διάστημα από 2.1.2017 έως 31.12.2018, ποσού 1.591.409,34 €, καθώς και το έργο «Τεκμηρίωση 6.390.678 Ληξιαρχικών Πράξεων ……» στο …., με εργοδότη την «….», κατά το χρονικό διάστημα από 7.7.2014 έως 31.10.2016, ποσού 1.233.754,84 ευρώ, η ολοκλήρωση των οποίων πιστοποιείται με βεβαιώσεις πέρατος έργου. Με την προσφορά της η παρεμβαίνουσα προσκόμισε το από 15.6.2021 Ε.Ε.Ε.Σ. της …, στο οποίο δηλώνεται η εκτέλεση των ίδιων έργων που είχαν παρατεθεί στη δήλωση συνεργασίας της, το πρώτο από τα οποία περιγράφεται ως «Ψηφιοποίηση και τεκμηρίωση αρχείων στα πλαίσια του έργου …..». Σύμφωνα με τις δηλώσεις της στο ίδιο Ε.Ε.Ε.Σ., η … θα στηριχθεί στις ικανότητες του …, εξωτερικού συνεργάτη με ποσοστό 1,63% και γενικού επιστημονικού υπεύθυνου τεκμηρίωσης στην ομάδα έργου. Επίσης, με την προσφορά προσκομίστηκε η από 15.6.2021 δήλωση συνεργασίας, με την οποία ο … δηλώνει προς τη Βουλή των Ελλήνων και την παρεμβαίνουσα ότι έχει συμφωνήσει τη συνεργασία με την …, ως εξωτερικός συνεργάτης της και ότι θα παρέχει τις υπηρεσίες του για όλο το χρονικό διάστημα υλοποίησης του έργου, σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στην οικεία προσφορά. Επιπρόσθετα, προσκομίστηκε Ε.Ε.Ε.Σ. του …, στο οποίο αυτός, αφού απάντησε αρνητικά στα ερωτήματα σχετικά με την ύπαρξη ανεκπλήρωτων υποχρεώσεων από φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, έδωσε επίσης αρνητική απάντηση στο ερώτημα αν θα είναι σε θέση να προσκομίσει σχετική βεβαίωση πληρωμής ή να παράσχει πληροφορίες που θα δίνουν τη δυνατότητα στην αναθέτουσα αρχή να τη λάβει απευθείας, μέσω πρόσβασης σε εθνική βάση δεδομένων. Ενόψει των ως άνω δηλώσεων, έγινε αποδεκτή η προσφορά της παρεμβαίνουσας με την προσβαλλόμενη 721/4-8-2021 απόφαση του Συντονιστή της Υ.Ε.Ε.Π. της Βουλής των Ελλήνων.
6. Με την προδικαστική προσφυγή προβάλλεται ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας είναι απορριπτέα, α) λόγω υποβολής ψευδών δηλώσεων στο Ε.Ε.Ε.Σ., κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 2.2.3.4 περ. στ’, ζ’ και θ’ της διακήρυξης. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι κατά το παρελθόν η παρεμβαίνουσα είχε αναδειχθεί προσωρινή ανάδοχος σε διαγωνισμό προμήθειας ηλεκτρονικών ανταλλακτικών και συσκευών πληροφορικής και δικτύωσης, ειδικών συστημάτων αεροναυτιλίας (διακήρυξη …/2019 του Υπουργού ….), όμως, με την …/...2020 απόφαση του ίδιου Υπουργού απορρίφθηκε η προσφορά της και κατέπεσε μερικώς η εγγυητική επιστολή συμμετοχής της, λόγω εκπρόθεσμης υποβολής των δικαιολογητικών κατακύρωσης. Κατά της τελευταίας απόφασης η παρεμβαίνουσα άσκησε προδικαστική προσφυγή, που απορρίφθηκε με την …/2020 απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, καθώς και αίτηση αναστολής, που απορρίφθηκε με την …/2020 απόφαση Μονομελούς σύνθεσης του Διοικητικού Εφετείου …, ενώ στη συνέχεια, η ίδια παραιτήθηκε από την αίτηση ακυρώσεως που είχε ασκήσει κατά της πράξης απόρριψης της προσφοράς της, β) λόγω μη νόμιμης επίκλησης δάνειας εμπειρίας της υπεργολάβου εταιρείας …, με αποτέλεσμα να μην καλύπτεται η απαιτούμενη από τη διακήρυξη τεχνική και επαγγελματική ικανότητα της παρεμβαίνουσας, αφενός για το λόγο ότι δεν αποδεικνύεται η σχετική δέσμευση της εν λόγω υπεργολάβου να συνάψει σύμβαση συνεργασίας με την παρεμβαίνουσα για παροχή των συγκεκριμένων υπηρεσιών, για τις οποίες απαιτούνται οι ικανότητες που δανείζει, ούτε αναφέρονται ειδικώς οι υπηρεσίες που θα παράσχει, αφετέρου διότι στο Ε.Ε.Ε.Σ. της … δεν προσδιορίζεται ειδικώς το ποσοστό συμμετοχής της στα έργα, τα οποία έχει εκτελέσει υπεργολαβικώς και μέσω των οποίων παρέχει στήριξη στην παρεμβαίνουσα, προς κάλυψη της απαιτούμενης τεχνικής – επαγγελματικής ικανότητας, ούτε το ακριβές αντικείμενο του τμήματος κάθε έργου που έχει εκτελέσει. Κατά τους ισχυρισμούς της προσφεύγουσας, η δήλωση συνεργασίας της … δεν συνιστά επαρκή απόδειξη της δέσμευσής της, εφόσον σε αυτή δεν αναγράφεται ότι θα συναφθεί σύμβαση συνεργασίας για το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα υλοποίησης του προς ανάθεση έργου, όπως αξιώνει η διακήρυξη. Ως προς την ίδια υπεργολάβο, με την προδικαστική προσφυγή υποστηρίζεται ότι μη νομίμως επικαλείται την εκτέλεση του έργου …., αφού, σύμφωνα με την προσκομιζόμενη από 11.8.2021 βεβαίωση του υπεύθυνου του ίδιου έργου, η εταιρεία … ουδέποτε δηλώθηκε υπεργολάβος σε αυτό, τόσο κατά τη διαγωνιστική διαδικασία, όσο και με την υπογραφείσα σύμβαση «μεταξύ της αναδόχου εταιρείας και της ….», γ) λόγω μη νόμιμης επίκλησης δάνειας εμπειρίας του εξωτερικού συνεργάτη της εταιρείας …, …, αφενός διότι αυτός θα έπρεπε να δανείζει την ικανότητα του απευθείας στην παρεμβαίνουσα, όμως την δανείζει στην εταιρεία …, δεν αναφέρεται στο Ε.Ε.Ε.Σ. της παρεμβαίνουσας, ως παρέχων στήριξη σε αυτήν, αφετέρου διότι ο ίδιος δεν πληροί τα κριτήρια ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας, δεδομένου ότι στο Ε.Ε.Ε.Σ. του έχει απαντήσει αρνητικά στο ερώτημα αν θα είναι σε θέση να προσκομίσει τη σχετική βεβαίωση πληρωμής ή να παράσχει πληροφορίες που θα δίνουν τη δυνατότητα στην αναθέτουσα αρχή να τη λάβει απευθείας μέσω πρόσβασης σε εθνική βάση δεδομένων, συνομολογώντας, με τον τρόπο αυτό ότι δεν είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερος, δ) λόγω μη νόμιμης επίκλησης δάνειας εμπειρίας της υπεργολάβου εταιρείας …., της οποίας η παρεμβαίνουσα επικαλείται την εμπειρία στην εκτέλεση έργων με συναφές αντικείμενο κατά την τελευταία πενταετία, χωρίς να προσδιορίζεται ειδικώς το ποσοστό συμμετοχής της σε κάθε έργο, ειδικώς δε για το έργο «…» της Πράξης «…» προβάλλεται ότι δεν έπρεπε να ληφθεί υπόψη, καθώς δεν είχε ολοκληρωθεί κατά τα τελευταία πέντε έτη πριν τη διακήρυξη του διαγωνισμού.
7. Εξάλλου, η παρεμβαίνουσα εταιρεία αντικρούει τους λόγους της προδικαστικής προσφυγής, ισχυριζόμενη ότι η δήλωση συνεργασίας της …. είναι επαρκής, χωρίς να ασκεί επιρροή η παράλειψη αναφοράς σε υπογραφή συμφωνητικού συνεργασίας, δεδομένου ότι κατά τις διατάξεις της διακήρυξης, η απόδειξη της δέσμευσης γίνεται με την προσκόμιση κάθε αναγκαίου εγγράφου. Ακόμη, υποστηρίζει ότι από το συνδυασμό του Ε.Ε.Ε.Σ. της ίδιας υπεργολάβου, με τη δήλωση συνεργασίας της, προκύπτουν το αντικείμενο και η αξία του έργου, που η δανειοπάροχος εκτέλεσε στο πλαίσιο κάθε σύμβασης την οποία επικαλείται και το είδος των υπηρεσιών που αυτή παρείχε. Κατά την παρεμβαίνουσα, «είναι πρόδηλο ότι τα αναφερόμενα ποσά είναι η αξία του έργου που εκτέλεσε η ίδια η δανειοπάροχος και όχι το σύνολο της αξίας της συνολικής σύμβασης, για το οποίο κατά περίπτωση πρόκειται, και άρα δεν συντρέχει περίπτωση ποσοστιαίας κατανομής των ως άνω ποσών και εργασιών ανάμεσα στη δανειοπάροχο και τρίτους». Επίσης, ότι ανεξαρτήτως αν η …. δεν δηλώθηκε ως υπεργολάβος του αναδόχου στο έργο …, πάντως δεν παρείχε υπηρεσίες στην αναθέτουσα αρχή, αλλά στην εταιρεία …., ενώ με την προσφορά κατατέθηκε βεβαίωση επιτυχούς ολοκλήρωσης του συγκεκριμένου έργου από την τελευταία αυτή εταιρεία. Ως προς τον …, υποστηρίζει ότι από καμία διάταξη του νόμου ή της διακήρυξης δεν προκύπτει ότι τα πρόσωπα που θα διατεθούν από τον δανειοπάροχο ως μέλη της ομάδας έργου θα πρέπει να συνδέονται με αυτόν με σχέση εξαρτημένης εργασίας και ότι δεν επιτρέπεται η διάθεση προσωπικού με σύμβαση ανεξαρτήτων υπηρεσιών ή σύμβαση έργου, καθώς και ότι η αρνητική απάντησή του στο κρίσιμο ερώτημα του Ε.Ε.Ε.Σ. έχει την έννοια ότι δεν διατίθεται βεβαίωση πληρωμής φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης μέσω επισήμου καταλόγου εγγεγραμμένων οικονομικών φορέων, αφού ο ίδιος έχει δηλώσει τη μη ύπαρξη ανεξόφλητων οφειλών από φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης.
8. Η Αναθέτουσα Αρχή με τις από 23.8.2021 απόψεις της, που συμπληρώνουν, κατά την έννοια των σχετικών διατάξεων, την αιτιολογία του ως άνω Πρακτικού 1α της Επιτροπής Διαγωνισμού, σημειώνει ότι στο παρόν στάδιο αξιολόγησης των δικαιολογητικών η δήλωση συνεργασίας της … αποτελεί επαρκή απόδειξη της δέσμευσής της, ότι κατά την αληθή έννοια της διακήρυξης στο ίδιο στάδιο δεν απαιτείται το ποσοστό συμμετοχής της δανειοπαρόχου σε κάθε έργο ή το ακριβές αντικείμενο αυτού και ως εκ τούτου, δεν αποτελεί πλημμέλεια, δυνάμενη να οδηγήσει σε αποκλεισμό, ότι ο ισχυρισμός της προσφυγής ότι θα έπρεπε ο … να δανείζει απευθείας την παρεμβαίνουσα δεν ευσταθεί, καθώς στην περίπτωση αυτή θα ματαιωνόταν και θα αναιρείτο η έννοια του έμμεσου δανεισμού στις δημόσιες συμβάσεις, ενώ παράλληλα θα προσέκρουε και στην έννοια του υγιούς ανταγωνισμού, ενόψει και της δυνατότητας των συμμετεχόντων σε δημόσιους διαγωνισμούς να επικαλούνται, για την πλήρωση των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής τις ικανότητες τρίτων οικονομικών φορέων και, μάλιστα, ανεξαρτήτως της φύσης των δεσμών που τους συνδέουν με αυτούς. Ακόμη σημειώνεται ότι τα επικαλούμενα από την προσφεύγουσα έργα της … δεν ελήφθησαν υπόψη από την Επιτροπή Διαγωνισμού, για τη στοιχειοθέτηση της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας της παρεμβαίνουσας.
9. Με τα δεδομένα αυτά, οι ίδιες αιτιάσεις που προβάλλονται με τον ανωτέρω υπό στοιχείο α’ λόγο της προδικαστικής προσφυγής κατά της προσφοράς της παρεμβαίνουσας, ερειδόμενες στα αυτά πραγματικά περιστατικά, προβλήθηκαν με την από 13.8.2021 προδικαστική προσφυγή, που άσκησε η «…» κατά της 721/4.8.2021 απόφασης του Συντονιστή της Υ.Ε.Ε.Π. της Βουλής των Ελλήνων. Οι αιτιάσεις αυτές έγιναν δεκτές με την 7/2021 απόφαση της Ε.Ε.Π.Π. της Βουλής των Ελλήνων, με αποτέλεσμα να ακυρωθεί η ανωτέρω προσβληθείσα απόφαση, κατά το μέρος που έγινε αποδεκτή η προσφορά της «….», χωρίς να ελεγχθεί το σχετικό ζήτημα, ενώ η υπόθεση αναπέμφθηκε στην αναθέτουσα αρχή, προκειμένου να ασκήσει την αρμοδιότητά της για έλεγχο της προσφοράς της ως άνω συμμετέχουσας, αφού συνεκτιμηθεί και το ανωτέρω στοιχείο της κατά το παρελθόν απόρριψης της προσφοράς της με κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής συμμετοχής της σε άλλο δημόσιο διαγωνισμό. Κατά συνέπεια, παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση του α’ λόγου της προδικαστικής προσφυγής.
10. Εξάλλου, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά παραπάνω, στην κρινόμενη περίπτωση, με τις διατάξεις των άρθρων 2.2.3, 2.2.6, 2.2.8 και 2.2.9 της διακήρυξης ρυθμίζεται αναλυτικά το ζήτημα της “δάνειας εμπειρίας” και της στήριξης στην ικανότητα τρίτων οικονομικών φορέων, την οποία μπορεί να επικαλεστεί ο υποψήφιος, προκειμένου να αποδείξει ότι πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις τεχνικής - επαγγελματικής ικανότητας. Επίσης, ρυθμίζονται ενδεικτικά, και όχι αποκλειστικά, τα μέσα απόδειξης της δέσμευσης του τρίτου δανείζοντος φορέα (έγγραφη δέσμευση του τρίτου φορέα που απευθύνεται προς την αναθέτουσα αρχή με την οποία αναλαμβάνει την υποχρέωση να συνάψει έγγραφη συμφωνία συνεργασίας για την υλοποίηση του έργου με τον διαγωνιζόμενο, πριν την τελική κατακύρωση, έγγραφη συμφωνία συνεργασίας με το εν λόγω φυσικό ή νομικό πρόσωπο, διάρκειας τουλάχιστον ίσης με το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα υλοποίησης του έργου), προκειμένου να αποδεικνύεται ότι όντως βρίσκονται στη διάθεσή του τα μέσα των εν λόγω οικονομικών φορέων που δεν του ανήκουν και που είναι αναγκαία για την εκτέλεση της σύμβασης. Τούτων έπεται ότι πρόσωπο το οποίο επικαλείται τεχνικές ικανότητες τρίτων, στους οποίους προτίθεται να προσφύγει αν του ανατεθεί το αντικείμενο της σύμβασης, δεν μπορεί να αποκλειστεί, παρά μόνον αν δεν μπορεί να αποδείξει ότι έχει πράγματι τη δυνατότητα χρησιμοποίησης αυτών των ικανοτήτων. Στην κρινόμενη περίπτωση έχει προσκομιστεί, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη διακήρυξη (2.2.8), από την παρεμβαίνουσα Ε.Ε.Ε.Σ της δανείζουσας τεχνική και επαγγελματική ικανότητα εταιρείας …, η οποία είναι και υπεργολάβος της παρεμβαίνουσας σε ποσοστό 54,47%, καθώς και δήλωση συνεργασίας, με την οποία η ίδια δανείζουσα εταιρεία δεσμεύεται έναντι της αναθέτουσας αρχής και της παρεμβαίνουσας ότι θα της διαθέσει τους αναγκαίους για την εκτέλεση του έργου πόρους και μέσα (ανθρώπινους πόρους, τεχνογνωσία, έργα) και θα την υποστηρίξει καθ’ όλη τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου, προσφέροντας, κατά το ποσοστό υπεργολαβίας της (54,47%) 1) τις ειδικότερα αναφερόμενες σε αυτή τη δήλωση υπηρεσίες [υπηρεσίες ψηφιοποίησης, ψηφιακής επεξεργασίας (ocr, edit), τεκμηρίωσης λογισμικό captoria λογισμικό captoria-u και εν γένει ότι άλλο λογισμικό απαιτηθεί για την ψηφιακή επεξεργασία, εξοπλισμό σάρωσης, ψηφιακής επεξεργασίας, τεκμηρίωσης], 2) το αναλυτικώς αναφερόμενο εξειδικευμένο προσωπικό, (που συμπίπτει με τα μέλη της ομάδας έργου, που αναφέρονται στο Ε.Ε.Ε.Σ. της παρεμβαίνουσας ότι παρέχονται από την ίδια υπεργολάβο), καθώς και 3) την εμπειρία της από προηγούμενες συμβάσεις με συναφές αντικείμενο, που έχει εκτελέσει. Ενόψει αυτών, στο παρόν στάδιο του διαγωνισμού γίνεται δεκτό ότι το Ε.Ε.Ε.Σ. της ανωτέρω εταιρείας, ως παρέχουσας στήριξη στην παρεμβαίνουσα, το οποίο κατατέθηκε με την προσφορά της τελευταίας στο διαγωνισμό, αποτελώντας περιεχόμενο του φακέλου των δικαιολογητικών συμμετοχής και ελεγχόμενο ως προς την ακρίβεια και την πληρότητά του (πρβλ. ΕΑ ΣτΕ 42/2020), σε συνδυασμό με την κατατεθείσα δήλωση συνεργασίας της ίδιας δανείζουσας, αποτελεί επαρκή προκαταρκτική απόδειξη της δέσμευσης αυτής να παρέχει στήριξη στην παρεμβαίνουσα, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 2.2.8 της διακήρυξης, σύμφωνα με το οποίο ο τρόπος απόδειξης δέσμευσης των δανειοπαρόχων είναι ενδεικτικός, καταλείποντας τη δυνατότητα στους οικονομικούς φορείς να υποβάλουν τα ενδεδειγμένα κατ’ αυτούς μέσα απόδειξης, ο ενδελεχής έλεγχος των οποίων ανήκει σε επόμενο στάδιο του διαγωνισμού. Επομένως, πρέπει να απορριφθούν τα αντιθέτως προβαλλόμενα με τον ανωτέρω υπό στοιχείο β’ λόγο της προδικαστικής προσφυγής περί μη απόδειξης της δέσμευσης της … και πλημμέλειας εξαιτίας της παράλειψης να αναφερθεί ειδικώς στις υπηρεσίες που αυτή θα παράσχει, σε περίπτωση που ανατεθεί το έργο στην παρεμβαίνουσα. Ακόμη, ενόψει του ότι δεν ασκεί επιρροή ο άμεσος ή έμμεσος χαρακτήρας του νομικού δεσμού που διατηρεί ο υποψήφιος με τους οικονομικούς φορείς των οποίων τις ικανότητες επικαλείται προς απόδειξη των ελαχίστων απαιτήσεων της διακήρυξης, δεν αποκλείεται ούτε από τις διατάξεις της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ ούτε από τη διακήρυξη η δυνατότητα του υποψηφίου να στηρίζεται στις ικανότητες οικονομικών φορέων, τις οποίες αυτοί «δανείζονται» από άλλους οικονομικούς φορείς (βλ.ΕΑ ΣτΕ 409/2013). Κατά συνέπεια, δεν απεκλείετο στην παρεμβαίνουσα «….» να δανειστεί τεχνική - επαγγελματική ικανότητα από την …, την οποία (ικανότητα) η εταιρεία αυτή δεν διαθέτει, αλλά τη δανείζεται από τρίτο πρόσωπο, τον …. Ο τελευταίος δηλώνεται στο Ε.Ε.Ε.Σ. της παρεμβαίνουσας, ως εξωτερικός συνεργάτης της … και γενικός επιστημονικός υπεύθυνος τεκμηρίωσης στην ομάδα έργου της τελευταίας εταιρείας, ενώ μαζί με την προσφορά της παρεμβαίνουσας προσκομίστηκε και Ε.Ε.Ε.Σ. αυτού. Κατόπιν αυτών, γίνονται δεκτά τα αναφερόμενα στο έγγραφο απόψεων της αναθέτουσας αρχής ότι σε περίπτωση που γίνονταν δεκτός ο ισχυρισμός της προσφεύγουσας ότι θα έπρεπε ο εν λόγω εξωτερικός συνεργάτης να δανείζει απευθείας την παρεμβαίνουσα και όχι την …, θα ματαιωνόταν και θα αναιρείτο η έννοια του έμμεσου δανεισμού στις δημόσιες συμβάσεις, ενώ παράλληλα θα προσέκρουε και στην έννοια του υγιούς ανταγωνισμού. Περαιτέρω, κατά το παρόν στάδιο του ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής, η αναθέτουσα αρχή διενήργησε τον προβλεπόμενο έλεγχο των προϋποθέσεων συμμετοχής και λόγων αποκλεισμού του δανείζοντος …, με βάση τις πληροφορίες που περιέχονται στο Ε.Ε.Ε.Σ. αυτού. Το γεγονός ότι ο ίδιος δήλωσε στο οικείο πεδίο του Ε.Ε.Ε.Σ ότι δεν έχει ανεκπλήρωτες οφειλές από φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης αποτελεί επαρκή προκαταρκτική απόδειξη περί μη συνδρομής στο πρόσωπό του των σχετικών λόγων αποκλεισμού, που δεν αναιρείται από την αρνητική του απάντηση στο ερώτημα αν θα είναι σε θέση να προσκομίσει σχετική βεβαίωση πληρωμής ή να παράσχει πληροφορίες που θα δίνουν τη δυνατότητα στην αναθέτουσα αρχή να τη λάβει απευθείας, μέσω πρόσβασης σε εθνική βάση δεδομένων, εφόσον, πάντως, από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει η ύπαρξη σχετικών ανεξόφλητων οφειλών του συγκεκριμένου δανείζοντος. Κατόπιν αυτών, αβασίμως προβάλλονται οι ανωτέρω υπό στοιχείο γ’ λόγοι προδικαστικής προσφυγής, ως προς την επίκληση δάνειας ικανότητας του …. Επίσης, ενόψει της αναφοράς στο έγγραφο απόψεων της αναθέτουσας αρχής ότι τα επικαλούμενα από την προσφεύγουσα έργα της εταιρείας …, η οποία παρέχει στήριξη στην παρεμβαίνουσα με την εμπειρία της από εκτέλεση προηγούμενων συμβάσεων, δεν ελήφθησαν υπόψη από την Επιτροπή Διαγωνισμού για την τεκμηρίωση της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας της παρεμβαίνουσας, αλυσιτελώς προβάλλονται οι ανωτέρω υπό στοιχείο δ’ λόγοι προδικαστικής προσφυγής, ως προς τη νόμιμη επίκληση δάνειας εμπειρίας της συγκεκριμένης εταιρείας.
11. Περαιτέρω, σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν, στην περίπτωση της παροχής δάνειας ικανότητας, η πλήρωση των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και κριτήρια τεχνικής και επαγγελματικής καταλληλότητας των υποψηφίων αναδόχων, που ανάγονται σε προϋποθέσεις συμμετοχής σε δημόσιο διαγωνισμό, ισχύει και για τους τρίτους, οι οποίοι παρέχουν στήριξη στους διαγωνιζόμενους. Κατά συνέπεια, και για τους δανείζοντες ελέγχεται η συνδρομή των ανωτέρω κριτηρίων επιλογής, κατ’ αρχήν, στο στάδιο του ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής, με βάση τα στοιχεία που υποβάλλονται με την προσφορά, μεταξύ των οποίων και το Ε.Ε.Ε.Σ., το οποίο ελέγχεται, ως προς την ακρίβεια και την πληρότητά του (πρβλ ΕΑ ΣτΕ 115/2019). Στην προκείμενη περίπτωση, όπως προκύπτει από το από 23.8.2021 έγγραφο απόψεων της αναθέτουσας αρχής επί της προδικαστικής προσφυγής της συμμετέχουσας στο διαγωνισμό «….», προς απόδειξη της τεχνικής ικανότητας της παρεμβαίνουσας «….» λήφθηκαν υπόψη από την Επιτροπή Διαγωνισμού τα έργα: 1) …, ύψους 1.591.409,34 ευρώ και 2) Τεκμηρίωση 6.390.678 Ληξιαρχικών Πράξεων …, ύψους 1.233.754, 84 ευρώ, για τα οποία η εταιρεία έχει προσκομίσει βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης. Πρόκειται για τα έργα που αναφέρονται στο Ε.Ε.Ε.Σ. και στη δήλωση συνεργασίας της …, που παρέχει στήριξη στην παρεμβαίνουσα, μεταξύ άλλων, και με σκοπό την πλήρωση τεχνικής – επαγγελματικής ικανότητας, που κατά το άρθρο 2.2.6 περ. α της διακήρυξης, αναλύεται στην εκτέλεση και επιτυχή ολοκλήρωση κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, τουλάχιστον τριών συμβάσεων, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων, αθροιστικά, να ανέρχεται τουλάχιστον στο 100% της αξίας της παρούσας σύμβασης. Σημειώνεται ότι ο ισχυρισμός της προδικαστικής προσφυγής ότι η ανωτέρω δήλωση της … αφορά την εκτέλεση των έργων υπεργολαβικώς, επιβεβαιώνεται ρητά στην παρέμβαση της «….», η οποία διατείνεται ότι τα ποσά που έχει δηλώσει η … αφορούν την αξία κάθε έργου που εκτέλεσε η ίδια και όχι τη συνολική αξία κάθε σύμβασης, ειδικώς δε για το έργο …, ανεξαρτήτως από το ότι η … δεν δηλώθηκε ως υπεργολάβος του αναδόχου, πάντως αυτή παρείχε υπηρεσίες στην εταιρεία «….» και όχι στην αναθέτουσα αρχή. Εξάλλου, η … στη δήλωση δέσμευσης αναφέρεται στα ανωτέρω έργα, ως «ολοκληρωμένα», ενώ στο Ε.Ε.Ε.Σ. της το πρώτο από αυτά αναφέρεται ως «Ψηφιοποίηση και τεκμηρίωση αρχείων στα πλαίσια του έργου …». Ενόψει αυτών, από τις δηλώσεις της … προκύπτει μεν το αντικείμενο των συγκεκριμένων έργων που αυτή επικαλείται, όμως, σε συνδυασμό με την προσκομισθείσα από την προσφεύγουσα βεβαίωση του υπεύθυνου του έργου …, σύμφωνα με την οποία η … δεν είχε δηλωθεί ως υπεργολάβος σε αυτό, αλλά και την παραδοχή της παρεμβαίνουσας ότι η … δήλωσε το μέρος των έργων που εκτέλεσε η ίδια και όχι το συνολικό προυπολογισμό τους, προκύπτουν ασάφειες. Αυτές συνίστανται στο ότι δεν αποσαφηνίζεται ότι η επίκληση των συγκεκριμένων έργων εκ μέρους της … αφορά την εκτέλεσή τους υπεργολαβικώς, δεδομένου ότι από κανένα στοιχείο δεν προκύπτει ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων. Ασάφεια και, κατ’ επέκταση, αμφιβολία για την ακρίβεια και πληρότητα του περιεχομένου του Ε.Ε.Ε.Σ. της …, δημιουργείται και για το ζήτημα αν αυτή νομίμως επικαλέστηκε την εκτέλεση του έργου …., καθώς οι δηλώσεις της περί ολοκλήρωσης αυτού του έργου, το οποίο λήφθηκε υπόψη για την κάλυψη της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας της παρεμβαίνουσας, ανατρέπονται από την προσκομισθείσα με την προδικαστική προσφυγή βεβαίωση του υπεύθυνου του έργου ότι η ίδια εταιρεία ουδέποτε δηλώθηκε υπεργολάβος σε αυτό. Η ανωτέρω βεβαίωση δεν προκύπτει ότι είχε τεθεί υπόψη της Επιτροπής Διαγωνισμού, ώστε να συνεκτιμηθεί από την αναθέτουσα αρχή, η οποία δεν είχε πλήρη γνώση όλων των αναγκαίων στοιχείων, ώστε να εκφέρει κρίση για την πλήρωση των κριτηρίων τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας της παρεμβαίνουσας, ούτε, όμως, το περιεχόμενο αυτής της βεβαίωσης αντικρούεται ειδικώς στο έγγραφο απόψεων της αναθέτουσας αρχής, σε απάντηση του σχετικού λόγου της προδικαστικής προσφυγής. Περαιτέρω, κατά την κρίση της Επιτροπής, εφόσον το Ε.Ε.Ε.Σ. αποτελεί απαραίτητο δικαιολογητικό συμμετοχής, σύμφωνα με τις διατάξεις της διακήρυξης, ενώ στην παρούσα φάση του διαγωνισμού δεν απαιτείται η προσκόμιση δικαιολογητικών προς απόδειξη των δηλουμένων στο Ε.Ε.Ε.Σ., αλλά αυτά θα προσκομιστούν στο στάδιο της κατακύρωσης από τον προσωρινό ανάδοχο, είναι εφικτή η συνεκτίμηση του ανωτέρω εγγράφου που προσκομίζεται με την προδικαστική προσφυγή και το περιεχόμενο του οποίου δεν αμφισβητείται από την παρεμβαίνουσα, ώστε να ελεγχθεί αν η παρέχουσα σε αυτήν δάνεια ικανότητα εταιρεία …. τήρησε την επιβαλλόμενη από τις διατάξεις της διακήρυξης υποχρέωσή της να δηλώσει στο Ε.Ε.Ε.Σ. το σύνολο των πληροφοριών σχετικά με προηγούμενες συμβάσεις της, μέσω των οποίων στηρίζει την παρεμβαίνουσα, για την πλήρωση των κριτηρίων τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, όπως είχε υποχρέωση, χωρίς με τον τρόπο αυτό να προκαλείται ανατροπή του γενικού κανόνα της προαποδεικτικής δύναμης του Ε.Ε.Ε.Σ. ή πρόωρος έλεγχος των στοιχείων της προσφοράς της παρεμβαίνουσας, αφού η αναθέτουσα αρχή διατηρεί την ευχέρεια να ζητά, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, πρόσθετα στοιχεία και δικαιολογητικά για την απόδειξη των περιεχομένων στο Ε.Ε.Ε.Σ. δηλώσεων και πληροφοριών, κατά το άρθρο 79 παρ. 5 του ν. 4412/2016. Ενόψει αυτών, ο έλεγχος που η Επιτροπή Διαγωνισμού διενήργησε στα δικαιολογητικά συμμετοχής της παρεμβαίνουσας δεν ήταν πλήρης και η προσφορά αυτής δεν έγινε νομίμως αποδεκτή με την προσβαλλόμενη με την προδικαστική προσφυγή απόφαση. Για το λόγο αυτό, ενόψει και του ότι σε περίπτωση αποδοχής της προδικαστικής προσφυγής, η Ε.Ε.Π.Π. της Βουλής των Ελλήνων ακυρώνει την προσβαλλόμενη πράξη ή παράλειψη της αναθέτουσας αρχής και αναπέμπει την υπόθεση στην τελευταία, χωρίς να έχει την εξουσία να τροποποιήσει την προσβληθείσα πράξη ούτε να προβεί η ίδια στην οφειλόμενη ενέργεια, καθ’ υποκατάσταση της αναθέτουσας αρχής (κατ’ αναλογία της κρίσης για την εξουσία της Α.Ε.Π.Π. στις ΕΑ ΣτΕ 204/2019, 10/2021), συντρέχει περίπτωση ακύρωσης της προσβαλλόμενης απόφασης 721/4-8-2021 του Συντονιστή της Υ.Ε.Ε.Π. της Βουλής των Ελλήνων, κατά το μέρος που έγινε αποδεκτή η προσφορά της «...» και η υπόθεση πρέπει να αναπεμφθεί στην αναθέτουσα αρχή, προκειμένου να ασκήσει την αρμοδιότητά της για έλεγχο της προσφοράς της ως άνω συμμετέχουσας, αφού συνεκτιμηθούν οι δηλώσεις στο Ε.Ε.Ε.Σ. της …, σε σχέση με τα ανωτέρω προκύψαντα στοιχεία, σύμφωνα με το σχετικό βάσιμο λόγο της προδικαστικής προσφυγής, που γίνεται δεκτός.
Γ ι α τ ο υ ς λ ό γ ο υ ς α υ τ ο ύ ς
Δέχεται μερικώς την προσφυγή.
Ακυρώνει την 721/4.8.2021 απόφαση του Συντονιστή της Υ.Ε.Ε.Π. της Βουλής των Ελλήνων, κατά το μέρος που αφορά την αποδοχή της προσφοράς της «….».
Αναπέμπει την υπόθεση στην αναθέτουσα αρχή, κατά το σκεπτικό.
Δέχεται μερικώς την παρέμβαση και
Διατάσσει την κατάπτωση του καταβληθέντος από την προσφεύγουσα παραβόλου.
Η απόφαση εκδόθηκε στις 6 Οκτωβρίου 2021
Η Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Ζαφειρία Γιαλελή Λεωνίδας Ερωτοκρίτου
Print